FAQ

Hoe werkt Operationele Leasing bij Arval?

Wat is inbegrepen in de maandelijkse leaseprijs?

* Een wagen naar keuze
* Onderhoud en reparaties
* Onbeperkt aantal zomer- en winterbanden
* Europese pechverhelping
* Een volledig verzekeringspakket (optioneel)
* Vervangwagen
* Verkeersbelasting


Hoe wordt mijn maandbedrag bepaald?

Uw maandelijkse leaseprijs hangt af van:
* de gekozen wagen + opties
* het jaarlijks aantal kilometers dat u verwacht te rijden
* het aantal maanden dat u wenst te leasen
* eventuele verzekeringen


Wat zijn de voorwaarden om een Operationele Leasing overeenkomst aan te gaan?

Iedereen die woonachtig is in België en beschikt over een definitief rijbewijs kan een Operationele Leasing overeenkomst aangaan.


Kan ik als starter een Operationele Leasing overeenkomst afsluiten?

Dat is mogelijk. Vooraleer wij een contract afsluiten, voeren wij standaard een kredietcheck uit. Het is mogelijk dat hiervoor een negatief advies wordt uitgebracht. Het is in dat geval mogelijk om een tweede persoon uit te nodigen voor de kredietcheck, die voor u garant wil staan.


Kan ik een proefrit maken?

Ja, hiervoor kunt u langsgaan bij de betreffende merkdealer. Indien u uw favoriete wagen heeft gekozen, kunt u hiervoor een offerteaanvraag bij ons doen, via onze website (www.arval.be), telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailSales@arval.be.

Bestelling

Hoe vraag ik een offerte aan?

U kunt eenvoudig een offerte aanvragen via onze website (www.arval.be). Indien de wagen die u zoekt niet beschikbaar is op onze website, kunt u steeds contact opnemen met ons op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailSales@arval.be. Wij helpen u graag verder in uw zoektocht naar de ideale wagen.


Hoe verloopt het bestellingsproces van een nieuwe wagen bij Arval?

Bezoek onze website (www.arval.be) of neem contact op met ons team van experten, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailSales@arval.be. Wij helpen u graag in uw zoektocht naar een nieuwe wagen en kiezen samen met u de wagen die het best aansluit bij uw budget en wensen. Wij bezorgen u een offerte op maat en van zodra u akkoord bent met de offerte, voeren wij een solvabiliteitscheck uit, nadat u ons alle gevraagde financiële gegevens heeft bezorgd. Na de terugkoppeling ontvangt u de overeenkomst, die u ondertekent en ons terugstuurt. Hierna informeren wij u over de levertijd van uw wagen en nemen wij contact op met u om een afleverafspraak te maken.


Wat is de levertijd van mijn wagen?

De levertijd hangt af van de wagen die u besteld heeft. Indien u voor een stockwagen heeft gekozen, kan dit sneller gaan.

Afleveren en inleveren

Wanneer is mijn wagen klaar voor aflevering?

Arval houdt contact met de dealer over de leverdatum en informeert u van zodra uw wagen klaarstaat.


Mag ik na aflevering extra accessoires op mijn wagen laten plaatsen?

Dat kan. U moet eerst toestemming vragen aan Arval. De accessoires mogen op het einde van het contract weer verwijderd worden, op voorwaarde dat u de wagen daarmee niet beschadigt.


Binnenkort krijg ik mijn nieuwe leasewagen en moet ik dus mijn oude inleveren. Hoe gaat dat?

Dan mag u uw oude wagen achterlaten bij de leverende dealer en dient u een afspraak in te plannen voor een remote inspectie in uw aanwezigheid. Neem contact op met ons Service Center op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be om dit voor u te regelen.


Moet ik de banden nog omwisselen voor ik mijn wagen inlever?

U mag de wagen altijd inleveren op zomerbanden. Van 1 oktober tot en met 31 maart zijn winterbanden ook toegestaan. Indien u buiten deze periode de wagen op winterbanden inlevert, zijn hier kosten aan verbonden.


Wat moet ik doen bij het inleveren van mijn wagen?

U moet de wagen schoon inleveren, samen met alle officiële documenten, accessoires en sleutels. U mag uw wagen altijd inleveren op zomerbanden. In de periode van 1 oktober tot en met 31 maart zijn winterbanden ook toegestaan. Een volle brandstoftank is niet noodzakelijk.

Bekeuringen

Betalen jullie mijn boetes?

Nee, boetes zijn voor eigen rekening. Dat geldt ook voor de kosten van inbeslagname van uw wagen, bijvoorbeeld na een snelheidsovertreding. Mogelijke administratiekosten kunnen worden doorbelast. U kunt uw boetes ook in onze My Arval Mobile app raadplegen.


Wat moet ik doen als ik niet akkoord ben met een boete?

U kunt in hoger beroep gaan bij de instantie van waar de bekeuring afkomstig is. Hoe dit werkt, staat vermeld in de begeleidende brief die u ontvangt bij de bekeuring. Voor inhoudelijke vragen over de bekeuring, verwijzen wij u door naar de betreffende instantie. Zij helpen u graag verder.

Brandstof

Wat met mijn brandstof- en/of elektriciteitskosten?

De brandstof- en/of elektriciteitskosten en AdBlue* zijn voor rekening van de bestuurders of van het bedrijf, zoals contractueel overeengekomen. Het is ook mogelijk om een gratis tankkaart via Arval te verkrijgen, waarbij de tankkosten voor eigen rekening zijn. Een andere mogelijkheid is om de brandstofkosten in de leaseprijs te laten opnemen. Neem contact op met ons voor meer informatie.
*Indien voor uw wagen noodzakelijk.

Verzekeringen

Hoe worden de verzekeringen geregeld?

Het is wettelijk verplicht om voor de wagen een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA) af te sluiten. Een rechtsbijstandsverzekering en een bestuurdersverzekering zijn optioneel. Indien u dat wenst, kunt u ook via Arval een BA-verzekering, rechtsbijstandsverzekering en bestuurdersverzekering afsluiten, in uw naam en voor uw rekening. Meer informatie over Arval als tussenverzekeringspersoon vindt u hier: www.arval.be/assurmifid

Naar het buitenland

Waar moet ik aan denken als ik met de wagen op vakantie ga naar het buitenland?

Neem uw verzekeringsbewijs (voorheen 'groene kaart') en machtiging altijd mee. Beide documenten heeft u van Arval ontvangen en zitten in uw boordmap. Houd er rekening mee dat u een certificaat nodig heeft voor landen buiten de EU en het Schengengebied. U kan dit certificaat eenvoudig verkrijgen door de officiële aanvraag in te dienen via https://www.rentadrive.org/nl.


Wat doe ik bij problemen onderweg?

Bel Arval Assistance op het nummer +32 2 245 73 72 of uw eigen assistentie als er geen bijstand is opgenomen in uw contract, in geval van pech. U kan Arval Assistance ook rechtstreeks bellen via onze My Arval Mobile app.

Om stress te vermijden, slaat u best nu al het bijstandsnummer en het noodnummer op in uw telefoon: 112 (Europees noodnummer). Als u bijstand voor uw wagen in het buitenland nodig heeft, vraag dan aan de garagehouder om contact op te nemen met de Arval-entiteit van het land waar u zich bevindt om de facturatie te regelen. Arval neemt de kosten voor herstelling op zich en in de meeste gevallen moet u zelf niets voorschieten.


Welke informatie over mijn leasewagen neem ik mee?

* Alle essentiële gegevens en documenten van uw wagen (volmacht die u autorisatie geeft om met de wagen te rijden en het verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) als u bent verzekerd door Arval)
* Andere documenten zoals uw rijbewijs of kentekenbewijs
* Een kaart met de servicepartners in de buurt

Download de 'My Arval Mobile' app, zo heeft u alle informatie over uw leasewagen bij de hand.

Onderhoud

Wat met AdBlue?

Als het lampje brandt, kan u AdBlue* laten bijvullen in het tankstation of in de garage. De AdBlue kosten zijn voor rekening van de bestuurders of het bedrijf. Indien AdBlue in de garage wordt bijgevuld, zullen deze extra kosten worden aangerekend.  
*Indien voor uw wagen noodzakelijk.


Ik heb net een nieuwe wagen. Wat wordt er van mij verwacht?

Wij vragen u natuurlijk zorgvuldig met de wagen om te gaan. Dat betekent dat u ervoor zorgt dat uw wagen op tijd een onderhoudsbeurt krijgt, dat u zelf regelmatig het oliepeil nakijkt en u de koelvloeistof en bandenspanning controleert. In het onderhoud- en instructieboekje vindt u alle belangrijke zaken die specifiek op uw wagen van toepassing zijn. De meeste wagens geven een melding op hun boordcomputer indien het tijd is voor een onderhoud.


Hoe vraag ik een onderhoud aan?

U kunt een onderhoud voor uw wagen aanvragen via onze My Arval Mobile app. U mag ook zelf een afspraak maken voor onderhoud en banden bij een erkende dealer van het merk van uw wagen.


Moet ik Arval op de hoogte brengen als ik zelf een afspraak voor onderhoud of reparatie maak bij de garage?

U moet Arval niet op de hoogte brengen als u zelf een afspraak maakt voor onderhoud en banden bij een door Arval erkende garage of bandencentrale. De garage neemt contact op met ons om goedkeuring te vragen. Ook de facturatie wordt direct tussen de garage en Arval geregeld.


Mijn wagen heeft een onderhoudsbeurt gehad. Hoor ik daar nog iets van?

Ja. Arval houdt u via e-mail op de hoogte van de uitgevoerde werkzaamheden. Dit gebeurt ook na een schadegeval. Wij vernemen namelijk graag of u tevreden bent van de uitgevoerde werken.


Is mijn mobiliteit gegarandeerd tijdens een onderhoud?

Wij bieden u een mobiliteitsgarantie tijdens het onderhoud van uw wagen zodat u mobiel blijft tijdens werken die langer dan 24 uur duren, indien inbegrepen in uw contract. Indien u vragen heeft hierover, neem contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be.


Waar kan ik mijn banden laten wisselen?

U kunt uw banden laten wisselen bij uw gekozen bandencentrale uit ons erkend netwerk. Indien u een bandenwissel wenst, kunt u hiervoor contact opnemen met hen. Indien u een lijst wenst met de erkende bandencentrales, neem dan contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be.


Komt mijn wagen in aanmerking voor winterbanden?

Ja, we voorzien een onbeperkt aantal wissels tussen zomer- en winterbanden* gedurende de looptijd van uw contract, bij het gebruik van de wagen als goede huisvader. Indien u vragen hierover heeft, neem contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be.
*Indien winterbanden inbegrepen zijn in uw contract.


Mijn wagen moet naar de technische controle. Wat moet ik hiervoor doen?

Arval stuurt per post een uitnodiging om langs te gaan bij de technische controle. Maak online of telefonisch een afspraak bij een erkend keuringsstation. Zorg ervoor dat u uw nummerplaat en chassisnummer bij de hand heeft. In de uitnodiging zit een formulier voor de rechtstreekse facturatie. Dankzij dat document hoeft u zelf niets te betalen in het keuringsstation. U kan dit formulier ook online invullen.


Welke werkzaamheden voor onderhoud en banden worden niet gedekt voor mijn contract?

Sommige basisdiensten worden niet gedekt door uw contract en brengen we in rekening. Hieronder vindt u een lijst met de meest voorkomende onderhouds- en bandendiensten die niet gedekt zijn door het contract:

* Reparatie na het tanken van een foute brandstof
* Schade door het niet tijdig en/of correct bijvullen van de vloeistoffen van de wagen
* Kosten voor het resetten van het AdBlue-systeem omdat het systeem niet tijdig werd bijgevuld

Indien u bijkomende informatie wenst, kan u contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be.


Welke werkzaamheden voor onderhoud en banden zijn niet voorzien in mijn contract?

Bepaalde werkzaamheden voor onderhoud en banden zijn niet voorzien in uw contract en worden bijgevolg niet goedgekeurd wanneer uw garage deze aanvraagt bij Arval. U kan ze wel op eigen kosten laten uitvoeren. Hieronder vindt u een lijst met de meest voorkomende werkzaamheden die niet voorzien zijn in het contract:

* De kaarten in uw gps updaten
* De vloermatten vervangen
* De wagen door de garage laten afhalen om hem naar de technische keuring te brengen
* De wagen schoonmaken
* Een extra laadkabel kopen

Indien u bijkomende informatie wenst, kan u contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be.


Wat met het onderhoud aan het einde van mijn contract?

Wanneer uw wagen het einde van het contract nadert (de laatste 60 dagen) en bij de garage binnenkomt voor het laatste onderhoud, beslist de garage welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. De hoogste prioriteit ligt uiteraard bij uw veiligheid en comfort, en ook op technisch vlak worden geen risico’s genomen. U kan dus met een gerust gemoed de laatste kilometers van het contract afleggen.

Indien u bijkomende informatie wenst, kan u contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be.

Pech onderweg

Wat moet ik doen bij pech onderweg?

Indien pechverhelping is inbegrepen in uw contract, kunt u in geval van pech of ongeval contact opnemen met Arval Assistance op het nummer +32 (0) 2 245 73 72 of via onze My Arval Mobile app.

Schade en verzekeringen

Moet ik betalen voor een schade?

Indien uw wagen via ons verzekerd is in BA, komt de BA-verzekeraar tussen voor eventueel veroorzaakte schade aan derden. Indien u echter jonger bent dan 23 jaar, is er in BA een vrijstelling voorzien van EUR 150.
 
De schade aan ons voertuig wordt via onze Perfecta-dienst geregeld. Deze dienst neemt de schade aan onze wagen volledig ten laste in het geval van brand, diefstal, glasbreuk, schade door natuurelementen en aanrijding met dieren.
 
Indien de schade aan ons voertuig niet gerecupereerd kan worden bij een gekende tegenpartij, komt deze dienst ook tussen, maar wordt er wel een forfaitair bedrag (eigen risico) in rekening gebracht. Dit bedrag kunt u op uw offerte terugvinden.


Wat moet ik doen bij schade?

Indien de verzekeringen en Perfecta-dienst via Arval zijn opgenomen in uw contract, dient u bij schade aan uw wagen binnen de 24u contact op te nemen met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be. U kunt de schade ook melden via onze My Arval Mobile app. Indien er een tegenpartij is betrokken, gelieve dan steeds een aanrijdingsformulier in te vullen, een kopie op te sturen naar insurance.be@arval.be en het origineel te bewaren.

Indien u verzekerd bent via u eigen verzekeraar, neem dan contact op met uw verzekeraar of eventuele tussenpersoon.


Moet ik de schade aan mijn voertuig meteen laten herstellen?

Indien de verzekeringen en Perfecta-dienst via Arval zijn opgenomen in uw contract, dient u bij schade aan uw wagen binnen de 24u contact op te nemen met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be. Zij zullen u adviseren of de wagen meteen hersteld moet worden om uw veiligheid te garanderen. U kunt ook de schade melden via onze My Arval Mobile app.

Indien u verzekerd bent via uw eigen verzekeraar, neem dan contact op met uw verzekeraar of eventuele tussenpersoon.


Wat doe ik bij schade aan mijn voor, zij- en/of achterruit?

Indien de verzekeringen en Perfecta-dienst via Arval zijn opgenomen in uw contract, kunt u schade aan uw voorruit kosteloos laten herstellen bij Touring Glass (0800 955 55) of AutoGlassClinic (0800 233 32). Indien u verzekerd bent via uw eigen verzekeraar, neem dan contact op met uw verzekeraar of eventuele tussenpersoon.

Contract

Waarom is mijn eerste factuur hoger dan normaal?

Na de aflevering van uw wagen ontvangt u een eerste factuur van ons.
Zoals vermeld in het contract, betaalt u bij Arval voor de eerste factuur:

* Één maand op voorhand
* Voor de periode tussen de aflevering van uw leasewagen en de eerste facturatie

De eerste factuur betreft dus een periode van meer dan één kalendermaand en zal bijgevolg eenmalig hoger zijn dan het gebruikelijke maandelijkse huurbedrag.


Hoe beëindig ik vroegtijdig mijn contract?

Neem contact op met ons om uw contract vroegtijdig te beëindigen. Gelieve er rekening mee te houden dat aan deze vroegtijdige beëindiging extra kosten verbonden zijn.


Kan ik de kilometrage en/of looptijd van mijn contract aanpassen?

Ja, u kunt op een flexibele manier de looptijd en kilometrage van uw contract aanpassen binnen bepaalde voorwaarden. Wij maken een nieuw voorstel op voor u. Neem hiervoor contact op met ons, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailAdvisors@arval.be.


Wanneer moet ik contact opnemen met Arval voor de bestelling van een nieuwe wagen?

Loopt uw contract ten einde en wenst u een nieuwe wagen te bestellen? Neem contact op met onze mobiliteitsexperts, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailSales@arval.be, om een nieuwe wagen te kiezen. Zij helpen u met plezier in uw zoektocht naar een nieuwe wagen, die aansluit bij uw wensen en budget.

Uw wagen overkopen

Kan ik mijn huidige wagen kopen?

Ja, het is mogelijk om uw leasewagen over te kopen. Neem hiervoor contact op met ons, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailAdvisors@arval.be.

Vragen of klachten

Ik heb een vraag of een klacht.

Heeft u een vraag voor ons of een klacht? Neem contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be. Zij helpen u graag verder.

Waarom kiest u voor Arval?

Betrouwbare leasing partner

Met meer dan 80.000 auto’s zijn we de grootste leasingmaatschappij in België. Daarnaast zijn we ook dochteronderneming van BNP Paribas Fortis.

Gemoedsrust

Wij zorgen voor de bestelling, alle diensten en zelfs de terugname van de voertuigen.

U kan met een gerust hart de baan op.

Volledig dienstenpakket inbegrepen

Afhankelijk van uw noden, hebben we reeds de meest gangbare diensten in de

prijs inbegrepen. De uiteindelijke dienstenkeuze ligt bij u.

Een first-class Service Center tot uw beschikking

Een toegewijd team van professionals staat tot uw dienst staan voor al uw vragen.