4.4 Europese pechverhelping

Onze Assistance* omvat

  • pechverhelping in België en Europa met inbegrip van hulp bij het starten (om een lege batterij opnieuw te starten), vervanging van band/wiel, opening van vergrendelde deuren, dringende herstellingen of vervanging van onderdelen, levering van brandstof en redding indien de Wagen vastzit in de sneeuw of in een zachte ondergrond enz;
  • het slepen van de Wagen naar de herstelwerkplaats van een lid van het netwerk van erkende partners in België of naar de dichtstbijzijnde herstelwerkplaats van een lid van het netwerk van erkende partners indien de autopech of het ongeval zich buiten België voordoet;
  • de levering van een Tijdelijke Wagen (hierna 'TW') voor maximaal vijf (5) kalenderdagen. Let op: vergeet bij Uw aanvraag voor een TW niet te vermelden of Uw rijbewijs een automaat vereist. De categorie van deze TW en het type energievoorziening van deze TW kunnen verschillen van die van de gehuurde Wagen krachtens de Leaseovereenkomst (afhankelijk van de beschikbaarheid van het moment);
  • de ter beschikking gestelde TW moet aan het einde van deze periode worden teruggegeven aan het verhuurbedrijf van de TW. Onze Assistance organiseert het vervoer van de begunstigde naar de garage waar zijn Wagen wordt hersteld. Na deze vijf (5) dagen kunt U de genoemde TW behouden tot de volledige herstelling van uw Wagen mits betaling (de huurkosten van de genoemde TW worden U dan aangerekend vanaf de zesde (6de) dag van Uw gebruik aan standaard Short Term Rental tarieven en die aan u op eenvoudig verzoek gecommuniceerd zullen worden), tenzij U heeft ingeschreven voor de dienst 'Vervangwagen' en die daarom inbegrepen in de diensten van Arval krachtens Uw Leaseovereenkomst is. In dit geval zijn de bepalingen van de Algemene Voorwaarden m.b.t. de dienst “Vervangwagen” van toepassing.

Let op! De met een TW afgelegde kilometers worden steeds verrekend als afgelegde kilometers in het kader van uw Leaseovereenkomst bij de Kilometerafrekening op het ogenblik van de teruggave van uw Wagen (zie Algemene Voorwaarden). Houd er rekening mee dat de energiekosten (brandstof, elektriciteit enz.) voor de TW in elk geval voor uw rekening blijven.

 

  1. Indien uw Wagen buiten België (dus in Europa) geïmmobiliseerd is op de weg als gevolg van een schadegeval of autopech, heeft U recht op:
  • de tussenkomst van een pechverhelper;
  • het slepen van de Wagen naar de dichtstbijzijnde garage indien uw Wagen niet kan worden gemobiliseerd op de plaats van immobilisatie;
  • een TW voor maximaal vijf (5) werkdagen, zie hierboven;

 

  1. indien de Wagen geïmmobiliseerd is op de plaats van bestemming, voorziet Onze Assistance in de repatriëring van de Wagen en de inzittenden naar België (i) indien de door de garage meegedeelde geschatte duur van de herstellingen meer dan drie (3) kalenderdagen bedraagt, (ii) indien de herstellingskosten meer dan EUR 2.000 bedragen, (iii) indien Arval niet akkoord gaat met de herstelling omdat de schatting van de kosten door de garage niet in overeenstemming is met de marktprijs of (iv) indien de herstelling niet kan worden voltooid voordat de Gemachtigde Bestuurder de plaats van bestemming verlaat;

 

  1. indien de Wagen geïmmobiliseerd is op het traject naar de plaats van bestemming en niet dezelfde dag kan worden hersteld, voorziet Onze Assistance in:
  • ofwel de hotelkosten – die vooraf door Arval moeten worden gevalideerd – voor de Gemachtigde Bestuurder en de inzittenden, in afwachting van de herstelling van de Wagen.
  • ofwel de repatriëring van de Gemachtigde Bestuurder en de inzittenden naar hun woonplaats in België met een trein in eerste klasse of met een lijnvliegtuig in economy class of met een TW. Bij terugkeer in België wordt er een TW ter beschikking gesteld tot de volgende werkdag.
  • ofwel de voortzetting van de reis tot de geplande bestemming. Er wordt dan een TW ter beschikking gesteld tot de Wagen is hersteld.


Indien U beslist om uw Wagen ter plaatse te laten herstellen, zonder echter het einde van de herstellingen af te wachten, moet U uw Wagen komen ophalen in de garage waar hij werd hersteld. Arval zal steeds alles in het werk stellen om voor alle partijen de beste oplossing te zoeken.

 

  1. indien de Wagen geïmmobiliseerd is tijdens de terugreis, voorziet Onze Assistance in de repatriëring van de Wagen, de Gemachtigde Bestuurder en de inzittenden naar België.
  • Onze Assistance zal een vervangende bestuurder aanstellen voor de repatriëring van de Wagen, de Gemachtigde Bestuurder en de inzittenden indien:
  • de Gemachtigde Bestuurder en geen enkele inzittende is in staat om te rijden (gekwetst, ziek enz.);
  • de Gemachtigde Bestuurder dringend naar België moest terugkeren (overlijden of ongeval in de familie, inbraak thuis of ramp thuis)
  • de verzending van reserveonderdelen indien het onmogelijk is om in het buitenland de onderdelen te vinden die nodig zijn voor de goede werking van de Wagen.

Let op! De met een TW afgelegde kilometers worden steeds verrekend als afgelegde kilometers in het kader van uw Leaseovereenkomst bij de Kilometerafrekening op het ogenblik van de teruggave van uw Wagen (zie Algemene Voorwaarden). Houd er rekening mee dat de energiekosten (brandstof, elektriciteit enz.) voor de TW in elk geval voor Uw rekening blijven.

 

Uitsluitingen van Onze Assistance

De bovenvermelde prestaties van Onze Assistance zijn uitgesloten in de volgende gevallen:

  • schade die het gevolg is van het gebruik van verdovende middelen (tenzij op medisch voorschrift), alcoholmisbruik of misbruik van geneesmiddelen;
  • er werd op het ogenblik van de gebeurtenissen geen aanvraag tot tussenkomst ingediend of toegestaan, tenzij de begunstigde kan bewijzen dat hij door overmacht of de tussenkomst van de ordediensten of de hulpdiensten niet in staat was om contact op te nemen met Onze Assistance en dat hij dit zo snel mogelijk heeft gedaan;
  • de begunstigde heeft de instructies van Onze Assistance niet nageleefd;
  • schade die het gevolg is van criminele of suïcidale pogingen van de begunstigde of een van zijn inzittenden;
  • de beoefening van gevaarlijke sporten (rally's, autowedstrijden, snelheidsproeven enz.);
  • de opzoekingskosten in het algemeen, namelijk de kosten voor de lokalisatie van een gestolen wagen/nummerplaat;
  • elk vervoer dat niet door Onze Assistance is besteld of toegestaan;
  • schade die het gevolg is van opzettelijk door de begunstigde veroorzaakte gebeurtenissen of van een opzettelijke niet-naleving van de wet- en regelgeving van de bezochte landen;
  • ongevallen die niet leiden tot immobilisatie van de Wagen;
  • schadegevallen na de eerste negentig (90) dagen bij een verlengd verblijf in het buitenland.

 


*De volgende landen zijn gedekt door Onze Assistance: Albanië, Duitsland, Andorra, Oostenrijk, Bulgarije, Corsica, Cyprus, Denemarken, Spanje (uitgezonderd de Canarische Eilanden), Estland, Finland, continentaal Frankrijk, Groot-Brittanië, Groothertogdom Luxemburg, continentaal Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Malta, Moldavië, Monaco, Noorwegen, Nederland, Polen, continentaal Portugal, Turkije (Europa en Azië), Tsjechië, Slowakije, Roemenië, San Marino, Zweden, Zwitserland, Oekraïne, Vaticaanstad, Noord-Macedonië, Servië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Slovenië, Tunesië, Marokko. Let op: deze landenlijst kan van tijd tot tijd wijzigen. In geval van twijfel neemt contact met Onze Assistance.