shortlease

Veelgestelde COVID-19 vragen voor kmo's en zelfstandigen

 

Update 15/05/2020

Vrijdag 24 april 2020 kondigde de Nationale Veiligheidsraad aan dat bedrijven hun B2B-activiteiten mogen herstarten vanaf 4 mei 2020. Raadpleeg regelmatig onze FAQ voor meer informatie. 

Heeft u vragen, problemen of opmerkingen over uw leaseauto of over het inplannen van een onderhoud, een bandenwissel of een herstelling?

Met onderstaande veelgestelde vragen en antwoorden informeren wij u over de invloed van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad op de levering en het gebruik van uw leaseauto.

Heeft u vragen over uw contract of wenst u andere informatie? Bel uw account manager op het nummer 02 240 01 99. Dit kan elke werkdag van 8u tot 17u30 (vrijdag tot 17u).

Indien u de naam van de account manager niet weet, stuur dan een e-mail naar retail@arval.be en wij nemen contact op met u.

Alvast bedankt voor uw begrip.
 

  • TECHNISCHE HERSTELLING OF ONDERHOUD

    MIJN AUTO STAAT VOOR EEN TECHNISCHE HERSTELLING OF ONDERHOUD BIJ DE DEALER. KAN IK HEM OPHALEN?

    Onze erkende dealers zijn overgegaan tot minimale dienstverlening met prioriteit voor politie en zorgverleners. Onderhoud en/of technische herstellingen zijn enkel mogelijk onder bepaalde voorwaarden en vooral in het kader van essentiële verplaatsingen.

    Heeft u uw auto nodig voor noodzakelijke verplaatsingen? Wend u dan tot uw dealer. Hij bekijkt of er reeds een mogelijkheid bestaat om uw auto te herstellen of onderhouden. Rekening houdend met de richtlijnen van de Veiligheidsraad herstarten de dealers hun activiteiten vanaf 4 mei voor B2B.

    Indien nodig kan u steeds contact opnemen met uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be.

    DE TECHNISCHE HERSTELLING OF HET ONDERHOUD VAN MIJN AUTO WERD DOOR DE MAATREGELEN GEANNULEERD OF VERPLAATST. WAT NU?

    De meeste dealers hebben geplande afspraken en afgesproken mobiliteitsoplossingen reeds geannuleerd of verplaatst. Arval heeft ook een bericht gestuurd naar alle bestuurders die hun afspraak via Arval Driver Care hadden ingepland, om hen op de hoogte te brengen van de gewijzigde situatie. 

    Rekening houdend met de richtlijnen van de Veiligheidsraad hervatten de dealers vanaf 4 mei hun activiteiten voor B2B.

    Indien nodig kan u steeds contact opnemen met uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be.

    MIJN AUTO HEEFT IN DE KOMENDE WEKEN EEN TECHNISCHE HERSTELLING OF ONDERHOUD NODIG. WAT NU?

    Tijdig uw auto laten nakijken en onderhouden is erg belangrijk.

    Onze erkende dealers zijn overgegaan tot minimale dienstverlening met prioriteit voor politie en zorgverleners. Onderhoud en/of technische herstellingen zijn enkel mogelijk onder bepaalde voorwaarden en vooral in het kader van essentiële verplaatsingen. Heeft u uw auto nodig voor noodzakelijke verplaatsingen? Wend u dan tot uw dealer om te bekijken of u uw auto al kan ophalen.

    Rekening houdend met de nieuwe richtlijnen hervatten de meeste dealers hun activiteiten uitgebreider en op afspraak vanaf 4 mei. Neem rechtstreeks contact op met uw dealer om een onderhoud of herstelling in te plannen. Zodra er meer zicht is op nieuwe richtlijnen en de aangepaste organisatie van onze dealers, nemen wij dit op in onze FAQ.

    Opgelet! Verschijnen er waarschuwingslampjes op uw dashboard? Zet uw auto stil en raadpleeg in eerste instantie de gebruikshandleiding. Indien deze aangeeft dat verder rijden onmogelijk is, neem dan contact op met Arval Assistance op het nummer 02 245 73 72. 

    IK HEB IN DE KOMENDE WEKEN REEDS EEN AFSPRAAK VOOR EEN TECHNISCHE HERSTELLING OF ONDERHOUD AAN MIJN WAGEN. KAN DE AFSPRAAK DOORGAAN OF MOET IK ZE ANNULEREN?

    Wegens de snel veranderende situatie, adviseren wij u contact op te nemen met uw dealer voor meer informatie over hoe ze zich hebben georganiseerd en welke diensten zij nog aanbieden. Onze erkende dealers gaan over tot minimale dienstverlening met prioriteit voor politie en zorgverleners. Enkel cruciale herstellingen zullen nog worden ingepland. Wij tonen in deze uitzonderlijke situatie uiteraard begrip indien u de afspraak moet uitstellen. Wij adviseren u om deze afspraak opnieuw in te plannen zodra de situatie zich normaliseert.

    Rekening houdend met de richtlijnen van de Veiligheidsraad herstarten de dealers vanaf 4 mei hun activiteiten voor B2B.

    Indien nodig kan u contact opnemen met uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be.

  • CARROSSERIEHERSTELLING

    WAT MOET IK DOEN BIJ EEN ONGEVAL OF SCHADE TIJDENS DE KOMENDE WEKEN?

    Vanaf 11 mei hervatten onze erkende herstellers hun activiteiten. Ze werken uitsluitend op afspraak en passen de veiligheidsvoorschriften van de Nationale Veiligheidsraad (social distancing, regelmatig handen wassen, desinfectering…) minutieus toe. 

    Door de uitzonderlijke situatie is het niet altijd mogelijk een pick-up service te voorzien. Brengt u uw auto zelf binnen voor herstelling? Laat dan geen persoonlijke spullen achter. Na de herstelling zullen de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen. Respecteer bovenstaande voorschriften in het belang van ieders gezondheid.

    U kan een schadegeval nog steeds melden via uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be. Onze medewerkers zullen een dossier openen.

    Bij een ongeval met immobilisatie helpt Arval Assistance u verder. Bel hen op het nummer 02 245 73 72.
     

    MIJN AUTO STAAT NOG IN CARROSSERIEHERSTELLING. WORDT DEZE NOG HERSTELD?

    Vanaf 11 mei hervatten onze erkende herstellers hun activiteiten. Eerst werken ze aan de auto’s die nog in herstelling stonden of aan opdrachten die tijdens voorbije weken werden toegekend. Let wel, dat ze hierbij afhankelijk zijn van beschikbare wisselstukken. Zij passen de veiligheidsvoorschriften van de Nationale Veiligheidsraad (social distancing, regelmatig handen wassen, desinfectering…) minutieus toe. 

    Brengt u uw auto zelf binnen voor herstelling? Laat dan geen persoonlijke spullen achter. Na de herstelling zullen de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen. Respecteer bovenstaande voorschriften in het belang van ieders gezondheid.

    Neem voor meer informatie contact op met de betrokken hersteller. 

    Indien nodig kan u contact opnemen met uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be.

    Had u reeds een afspraak gemaakt die niet is doorgegaan? Dan zal deze opnieuw worden ingepland.

  • BANDEN

    IK WIL EEN AFSPRAAK MAKEN VOOR MIJN BANDENWISSEL. IS DIT MOGELIJK?

    Winterbanden omwisselen naar zomerbanden wordt opnieuw toegestaan. 

    Houd rekening met de aanpassing van de manier van werken van de bandencentrales. Er kan hierdoor mogelijk een vertraging ontstaan. Neem contact op met uw bandenleverancier om de afspraakmogelijkheden te bekijken. Opgelet: dit is geen volledige heropstart van de bandencentrales. 

    Bandentransferts zijn weer mogelijk. Arval voert de aangevraagde bandentransferts zo snel mogelijk uit, voor zover de betrokken bandencentrales open zijn. Zoals u het van ons gewend bent, houden wij u op de hoogte van zodra de banden op hun gevraagde bestemming zijn toegekomen.

    Let op uw bandenspanning na een lange periode van stilstand. Wanneer uw auto lang heeft stilgestaan en u er terug mee begint rond te rijden, kan er een melding in verband met de bandenspanning op het dashboard verschijnen. Kijk daarom regelmatig de bandenspanning die de constructeur voorschrijft na om spanningsverlies op uw banden te voorkomen. In sommige gevallen kunnen ‘flat spots’ ontstaan op de 4 kleine delen van de banden die met de grond in aanraking komen en waar het volledige gewicht van de auto op drukt. Deze ‘flat spots’ kunnen trillingen veroorzaken die terug verdwijnen nadat u even met de auto hebt gereden.
     

  • BESTELLING EN LEVERING NIEUWE WAGENS

    WANNEER KAN IK MIJN NIEUWE AUTO OPHALEN?

    Sinds 4 mei levert Arval terug nieuwe wagens, rekening houdend met de opgelegde veiligheidsvoorschriften. U of uw fleet manager ontvangt bericht wanneer u de auto kan ophalen. Levering bij u thuis of op uw kantoor is niet mogelijk omdat dit extra moeilijkheden met zich meebrengt voor onze leveranciers.

    Indien nodig kan u steeds contact opnemen uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be.

    IS DE EERDER GECOMMUNICEERDE LEVERINGSDATUM VAN MIJN NIEUWE AUTO CORRECT?

    De meeste autofabrikanten waren een tijd gesloten en sommige fabrieken zijn nog steeds niet open met een gevolg op de leveringsdatum. Wij communiceren de nieuwe leveringsdatum zo snel mogelijk.  

    IK MOET EEN NIEUWE AUTO BESTELLEN. IS DAT MOGELIJK?

    De meeste autodealers hebben hun activiteiten grotendeels hervat. 

    De levertermijn voor nieuwe auto's zal waarschijnlijk langer zijn dan normaal door de vertragingen in de hele autosector. Het is niet mogelijk om een bestelling (kosteloos) te annuleren met als reden "vertraging in de levertermijn". 

    Draag uw bestelling over aan uw account manager. Wij bekijken dan de mogelijkheden en geven u zo snel mogelijk feedback.  

  • PECH ONDERWEG

    ALS IK TOCH MET DE AUTO WEG MOET EN IK KRIJG PECH OF GERAAK BETROKKEN BIJ EEN ONGEVAL, WORD IK DAN GEHOLPEN DOOR ARVAL ASSISTANCE?

    Ja, Arval Assistance (02 245 73 72) is voorbereid op verschillende scenario's en blijft haar dienstverlening zo normaal mogelijk uitvoeren. Houd rekening met de hygiënemaatregelen: zorg voor onderlinge afstand, schud geen handen en ontsmet contactoppervlakken.

  • AUTOKEURING

    MIJN AUTO MOET IN DE KOMENDE WEKEN NAAR DE AUTOKEURING. WAT NU?

     

    Momenteel zijn de maatregelen in verband met COVID-19 en de technische controles verschillend in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

    Vlaanderen

    Sinds maandag 20 april 2020 kunnen bijna alle keuringsactiviteiten in de keuringsstations opnieuw plaatsvinden. Dit kan enkel op afspraak.

    Voertuigen die tussen 13 maart en 3 juni naar de keuring moesten gaan, hebben een verlengde geldigheid tot en met 4 november 2020. Er is dus geen haast om uw voertuig meteen te laten keuren.

    Raadpleeg https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/autokeuring voor de meest recente informatie. 
     

    Wallonië

    Autosécurité meldt dat elk groen keuringscertificaat dat vervalt op 1 maart 2020 of later, automatisch wordt verlengd met 6 maanden. 

    Sommige keuringsstations zijn opnieuw gedeeltelijk geopend. Raadpleeg https://www.autosecurite.be/news/informations-coronavirus/ voor de meest recente informatie.

    Brussel

    De keuringscentra in Brussel heropenen met strikte sanitaire en veiligheidsmaatregelen. De technische keuringen worden momenteel enkel op afspraak uitgevoerd, zonder enige uitzondering.

    Voor de keuringsbewijzen waarvan de geldigheid vervallen is sinds 01 maart 2020, wordt de geldigheid uitzonderlijk verlengd met 6 maanden. Bijvoorbeeld een keuringsbewijs dat op 15 april 2020 vervalt blijft geldig tot en met 14 oktober 2020. 

    Voorlopig worden geen periodieke keuringen uitgevoerd. De periodieke keuringen van de voertuigen van categorie M1 (personenvoertuigen) en N1 (lichte vracht), de herkeuringen van de groene keuringsbewijzen met geldigheid van 3 maanden en de keuringen na ongeval worden later hervat. 

    Wij houden u op de hoogte als de situatie verandert via deze pagina. 
    Raadpleeg https://www.autocontrole.be/nl/nieuws/corona-de-technische-keuring-heropent-op-maandag-4-mei-enkel-op-afspraak voor de meest recente informatie.
     

     

  • GLASBREUK

    WAT MOET IK DOEN BIJ GLASBREUK TIJDENS DE KOMENDE WEKEN?

    Vanaf 11 mei hervatten onze erkende herstellers hun activiteiten. Ze werken uitsluitend op afspraak en passen de veiligheidsvoorschriften van de Nationale Veiligheidsraad (social distancing, regelmatig handen wassen, desinfectering…) minutieus toe. 

    Door de uitzonderlijke situatie is het niet altijd mogelijk een pick-up service te voorzien. Brengt u uw auto zelf binnen voor herstelling? Laat dan geen persoonlijke spullen achter. Na de herstelling zullen de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen. Respecteer bovenstaande voorschriften in het belang van ieders gezondheid.

    Indien u reeds een afspraak had gemaakt, zal deze opnieuw worden ingepland van zodra de situatie zich normaliseert.

    Indien nodig kan u steeds contact opnemen met uw account manager op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be.

  • VERVANGWAGEN

    IK RIJD MOMENTEEL MET EEN VERVANGWAGEN, IK KAN NIET OVER MIJN LEASEAUTO BESCHIKKEN OMDAT DE HERSTELLING NOG NIET WERD UITGEVOERD OF DE HERSTELLER GESLOTEN IS. WAT NU?

    Indien een vervangwagen is inbegrepen in uw leasecontract, kan u hiermee verder rijden tot u bericht krijgt dat u uw leaseauto weer mag gaan ophalen.

    In het geval u de vervangwagen niet meer nodig heeft, kan u contact opnemen met uw account manager op het nummer  02 240 01 99 of via e-mail op retail@arval.be zodat wij de ophaling van de vervangwagen kunnen regelen. 

    Indien een vervangwagen niet is inbegrepen in uw leasecontract, adviseren wij u om contact op te nemen met uw account manager om na te gaan of u de vervangwagen verder mag blijven gebruiken.  

    IK HEB EEN VERVANGWAGEN NODIG DOOR PECH OF ONGEVAL. WAT NU?

    Arval Assistance (02 245 73 72) is voorbereid op verschillende scenario's en blijft haar dienstverlening zo normaal mogelijk uitvoeren, ook het bezorgen van een vervangwagen in geval van immobilisatie.

  • MID-TERM RENTAL

    KAN IK EEN TIJDELIJKE AUTO LATEN LEVEREN OF OPHALEN?

    Ja, tot nader order kan dit nog steeds. Arval Mid-Term Rental voorziet nog steeds leveringen en ophalingen van tijdelijke auto’s rekening houdend met de voorschriften en richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad.

    IS HET VEILIG OM EEN TIJDELIJKE AUTO TE HUREN?

    Ja, elke auto wordt voor de levering binnen en buiten grondig gereinigd. In de huidige situatie wordt nog meer aandacht besteed aan het interieur dan hiervoor. Ook nemen onze chauffeurs nemen de nodige voorzorgsmaatregelen zoals voorzien in de voorschriften en richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad.

    Voor meer informatie hieromtrent kan u alle voorzorgsmaatregelen nalezen. 

    KAN IK NOG ELKE CATEGORIE VAN TIJDELIJKE AUTO’S KIEZEN DIE JULLIE AANBIEDEN?

    Ja, we kunnen alle categorieën leveren. Arval beschikt over meer dans 2.000 eigen auto’s in haar eigen ‘Mid-Term Rental’-vloot. En indien nodig kunnen we ook nog beroep doen op onze partners.

    Enkel de keuze wat betreft brandstofsoort kan beperkter zijn.

    BLIJFT DE KWALITEIT VAN DE GELEVERDE AUTO’S GEWAARBORGD?

    Ja. Uw veiligheid is cruciaal voor ons. Auto’s met technische problemen of die een onderhoud nodig hebben, leveren we niet. Een auto kan wel een kleine niet-herstelde schade hebben bij de levering. Dit wordt dan duidelijk op het leveringsdocument aan gegeven.

  • EINDE CONTRACT

    MIJN AUTO IS EINDE CONTRACT. KAN IK DEZE INLEVEREN?

    Transporten en inspecties zijn hervat, rekening houdend met de nodige voorzorgsmaatregelen.

    Had u reeds een afspraak voor inlevering gemaakt? Dan nemen we contact met u op om de afspraak opnieuw in te plannen. 

    Uw auto inleveren op kantoor bij Arval is momenteel nog niet mogelijk.  Heeft u nog vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact op met uw account manager.

    MOET MIJN WAGEN EINDE CONTRACT WORDEN INGELEVERD OP ZOMERBANDEN?

    In normale omstandigheden vragen wij u om uw wagen op het einde van het contract in te leveren op zomerbanden in de periode van 1 april tot en met 30 september. Gezien de omstandigheden zullen wij tijdelijk toestaan dat wagens worden ingeleverd op winterbanden en dit tot 1 juli 2020. Er zullen in deze periode geen extra kosten worden aangerekend zodat u niet speciaal een afspraak moet voorzien voor de wissel.

  • BESTELWAGENS

    MAG IK EEN SCHEIDINGSWAND UIT PLEXIGLAS PLAATSEN IN MIJN BESTELWAGEN TUSSEN DE BESTUURDER EN DE PASSAGIER?

    Vaste of demonteerbare afschermingen zorgen er voor dat twee personen veilig in dezelfde bestelwagen kunnen plaatsnemen. Het plaatsen van deze schermen is echter onderworpen aan een specifieke wetgeving. Neem contact op met uw accountmanager voor meer informatie.