2024 eindigde met een stijging van de bedrijfsresultaten voor Arval: het wagenpark telt nu wereldwijd 1.796.396 voertuigen in leasing, wat neerkomt op een organische groei van 5,6% ten opzichte van 2023. Dankzij talrijke partnerschappen kan Arval haar internationale aanwezigheid verder uitbreiden en haar aanbod verrijken om de klanten nog beter te ondersteunen en te begeleiden in hun energietransitie. 2025 begon met de EcoVadis Platinum-medaille voor de MVO-strategie van Arval en de aankondiging van de voortzetting van het strategische plan Arval Beyond, met Arval 26 & Beyond.
Als grote speler in de langetermijnleasing van voertuigen en specialist in mobiliteitsoplossingen heeft Arval haar groei in 2024 voortgezet door ondanks, de onzekere context, het positieve momentum van de vorige jaren te handhaven. Sinds het eind van 2024:
- Had Arval haar wagenpark in leasing met 5,6% uitgebreid ten opzichte van 2023, tot 1.796.396 voertuigen. Dat omvatte eind 2024 573.086 geëlektrificeerde voertuigen, een stijging van 31% ten opzichte van 2023, en 253.373 elektrische voertuigen op batterijen (BEV's), een stijging van 52%. In 2024 vertegenwoordigden de BEV's 22,6% van de bestellingen van nieuwe voertuigen.
- Internationale grote ondernemingen zijn wereldwijd goed voor 460.000 voertuigen in leasing, een toename van 5%. Tussen 2021 en 2024 verdrievoudigde de Element-Arval Global Alliance het aantal klanten dat wereldwijd van haar diensten gebruikmaakt.
- Zakelijke klanten zijn goed voor 736.000 voertuigen, een stijging van 6%.
- Het retailsegment vertegenwoordigt 554.000 voertuigen, een stijging van 9% ten opzichte van 2023.
- Eind 2024 had Arval meer dan 410.000 gebruikers van uitgebreide mobiliteitsoplossingen, met 60.000 Arval Mobility Pass-gebruikers en meer dan 9.000 fietsgebruikers.
- Het aantal connected voertuigen overschreed de kaap van 800.000, een stijging van 29% ten opzichte van vorig jaar.
- Arval bedient met 8.527 medewerkers meer dan 400.000 klanten in 29 landen.
"In 2024 bevestigden we de kracht van ons collectief en partnerschappelijk momentum door grote strategische vooruitgang te boeken. Samen hebben we, dankzij de inzet van onze medewerkers, de steun van BNP Paribas en het vertrouwen van onze partners, nieuwe stappen kunnen zetten om onze klanten beter te ondersteunen in hun mobiliteit en hun energietransitie. Dankzij deze solide fundamenten kunnen we 2025 met ambitie en vastberadenheid aanvatten. We zijn klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en duurzame waarde te blijven creëren in een markt die ingrijpend verandert."
- Alain van Groenendael, Chairman & Chief Executive Officer van Arval
2024, een succesvol jaar voor Arval
Arval draagt actief bij aan de energietransitie
Het strategische plan Arval Beyond heeft tot doel de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen, met aanpassing aan nieuwe marktverwachtingen en wettelijke vereisten.
Daarom heeft Arval sinds 2020, en om te werken aan de samenstelling van de wagenparken in een context waarin elke klant de belangrijkste beslisser blijft van zijn eigen wagenparkstrategie, meer dan 7.800 consultancy-uren besteed aan de ondersteuning van de klanten bij hun energietransitie en diensten geïmplementeerd om het testen en invoeren van elektrische mobiliteit en bijbehorende services te vergemakkelijken, een vlottere ervaring te bevorderen, met name bij het laden thuis, op het werk of onderweg. Dankzij talrijke partnerschappen hebben de klanten van Arval nu toegang tot meer dan 700.000 laadpunten.
Deze talrijke inspanningen wierpen hun vruchten af in 2024: het aantal geëlektrificeerde voertuigen in leasing bij Arval groeide tot 573.086 voertuigen. Dat is een stijging van 31% ten opzichte van 2023. Het aantal elektrische voertuigen met batterij steeg met 52% tot 253.373 voertuigen. In 2024 vertegenwoordigden deze voertuigen 22,6% van de bestellingen van nieuwe voertuigen. De stijging van het aantal BEV's dat Arval in Europa op de weg brengt, is hoger dan de markt, met een groei van 35% voor Arval in 2024, in vergelijking met een daling van 2% voor BEV-registraties in Europa (ACEA-cijfers voor EU, EVA en VK, personen- en lichte bedrijfsvoertuigen). Daarnaast heeft Arval zich tot doel gesteld om vanaf 2025 enkel nog BEV's als nieuw voertuig te bestellen voor de medewerkers en tegen eind 2026 wereldwijd 400.000 elektrische voertuigen met batterij te leasen.
Met de ambitie om de invoering van elektrische mobiliteit in de hele waardeketen te versnellen, niet alleen via de markt voor nieuwe voertuigen maar ook die voor tweedehandsauto's, is Arval de enige leasingmaatschappij die bij elke doorverkoop van gebruikte elektrische auto's een certificaat over de staat van de batterij verstrekt, wat volledige transparantie garandeert. Het certificaat over de staat van de batterij is ook een manier om klanten gerust te stellen over de werkelijke actieradius van hun voertuig en zo hun overstap naar elektrische mobiliteit te vergemakkelijken. De resultaten van de analyses van de gezondheidstoestand van de batterijen van elektrische voertuigen die het adviesteam van Arval uitvoerden, tonen aan dat de levensduur van de batterijen ruimschoots de garanties van de fabrikant overschrijdt, namelijk 93%.
Met het oog op de toekomst, zet Arval zich in voor duurzame mobiliteit buiten de commerciële scope en lanceert het Arval Energy-initiatief in april 2024 om synergieën te creëren tussen de wereld van mobiliteit en die van energie, met name via de technologieën V1G, Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H). Arval is ook lid geworden van smartEn – Smart Energy Europe, de beroepsvereniging die consumentgerichte oplossingen integreert voor de transitie naar schone energie. Arval heeft eveneens geïnvesteerd in Shift4Good, het grootste onafhankelijke fonds voor durfkapitaal dat zich toelegt op de decarbonisatie van de transportsector, en is ook partner geworden van het EVVE-project (Environmental Recovery of Virtual Energy Storage) dat tot doel heeft 800 V2G-laadpalen in Europa te plaatsen.
Arval, ontvanger van de EcoVadis 2024 Platinum-medaille
Voor 2024 behaalde Arval de hoogste EcoVadis-onderscheiding, de Platinum-medaille, waardoor het tot de top 1% behoort van de bedrijven die werden beoordeeld op hun inzet voor milieu-, sociale en governancepraktijken. Deze onderscheiding weerspiegelt de groeiende integratie van duurzaamheid binnen de onderneming en de verbintenis van Arval om de verschillende stakeholders in de waardeketen aan te moedigen om een positieve impact te hebben.
Arval, strategische allianties ten dienste van de klanten en de eigen ambitie
De Element-Arval Global Alliance viert haar 30e verjaardag
De Element-Arval Global Alliance beheert meer dan 4,5 miljoen voertuigen in 55 landen en is daarmee wereldleider op het gebied van wagenparkbeheer. Dit partnerschap werd in 2023 versterkt met de integratie van Sumitomo Mitsui Auto Service (SMAS) door leden. Al 30 jaar biedt dit sterke partnerschap de ervaring, expertise en middelen die nodig zijn om de wagenpark- en mobiliteitsstrategie van klanten over de hele wereld te ondersteunen. Als bewijs van het succes verdrievoudigde het aantal wereldwijde Element-Arval Alliance-klanten tussen 2021 en 2024.
De Franse bank La Banque Postale gaat exclusieve onderhandelingen aan met BNP Paribas om nieuwe mobiliteitsoplossingen aan te bieden aan haar cliënteel
De Franse bank La Banque Postale, met haar dochteronderneming voor consumentenkrediet LBPCF (La Banque Postale Consumer Finance), en BNP Paribas via BNP Paribas Mobility, hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend met Arval, BNP Paribas Personal Finance en BNP Paribas Cardif om een partnerschap op te zetten voor de distributie van een mobiliteitsaanbod voor particuliere klanten van de groep La Banque Postale.
Dit partnerschap is gebaseerd op de creatie van een volledig digitaal platform dat nieuwe en gebruikte emissiearme voertuigen aanbiedt, met bijbehorende financieringsoplossingen (leasing met aankoopoptie en langetermijnleasing) en verzekeringen.
Belangrijke partnerschappen ten dienste van het cliënteel
In 2024 ondertekende Arval talrijke partnerschappen met verschillende belangrijke spelers in de sector. Met autofabrikanten maken deze partnerschappen het mogelijk om een steeds verder ontwikkeld aanbod en dus een op maat gemaakte en uitgebreide ondersteuning aan te bieden aan het cliënteel van deze partners. Eind 2024 had Arval meer dan 80 'white label partnerships' met 15 autofabrikanten.
Bovendien heeft Arval, in lijn met haar verbintenis om de energietransitie en de invoering van elektrische voertuigen te versnellen, haar partnerschappen met exploitanten van laadpalen verder uitgebreid. Eind 2024 waren er in Europa meer dan 700.000 laadpunten beschikbaar voor haar klanten.
Verbetering van het aanbod en de diensten die centraal staan in de strategie van Arval
Uitrol van het Arval STAR-aanbod
Dit jaar kondigde Arval de lancering aan van Arval STAR (Strategic Transformation through Actionable Recommendations), een innovatieve methodologie die Arval SMART opvolgt. Ze maakt gebruik van 35 jaar expertise om verder te gaan dan strategisch advies door tastbare tools en processen aan te bieden. Het doel: zakelijke klanten ondersteunen bij hun uitdagingen op het gebied van energietransitie, duurzaamheid en nieuwe mobiliteitseisen. Arval STAR is gestructureerd rond drie pijlers – mensen (People, tevredenheid van medewerkers), planeet (Planet, duurzaamheid) en winst (Profit, waardeoptimalisatie) – en helpt de klanten van Arval om hun ambities te verwezenlijken door middel van tastbare en effectieve oplossingen. Door internationaal aangepaste en flexibele oplossingen aan te bieden, blijft Arval actie ondernemen voor de energietransitie, zowel lokaal als in alle landen waar de onderneming actief is.
800.000 voertuigen 'connected' via Arval Connect in het Arval-wagenpark
Arval bereikte 800.000 connected voertuigen dankzij Arval Connect, haar aanbod van verbonden diensten. Dankzij de gegevens van de fabrikant zijn er 250.000 voertuigen met elkaar verbonden.
Met Arval Connect kunnen de klanten van Arval hun TCO (Total Cost of Ownership) optimaliseren, de veiligheid en duurzaamheid van hun wagenpark verbeteren en een hogere efficiëntie bij hun medewerkers bereiken. Daarnaast biedt Arval Connect, door gebruik te maken van gegevens van auto's die natively verbonden zijn door autofabrikanten, nu proactief onderhoud, voertuigherstel bij diefstal en andere diensten met toegevoegde waarde voor haar klanten en bestuurders.
60.000 gebruikers van de Arval Mobility Pass
In september 2023 lanceerde Arval haar Mobility Pass, een fysieke of virtuele kaart waarmee de begunstigden gemakkelijk hun mobiliteitspremies kunnen besteden, ongeacht of ze een vast bedrag voor Duurzame Mobiliteit en/of een Mobiliteitskrediet van hun werkgever krijgen. Gebruikers van de Arval Mobility Pass genieten een uitgebreid aanbod en keuzevrijheid voor hun verplaatsingen en hebben ook een vlottere toegang tot duurzamere mobiliteitsmiddelen.
Eind 2024 was de Arval Mobility Pass beschikbaar in Frankrijk, Nederland, Brazilië en Spanje en had hij bijna 60.000 gebruikers, waaronder nagenoeg 50.000 binnen de groep BNP Paribas. Begin 2024 maakte een nieuwe collectieve overeenkomst binnen BNP Paribas in Frankrijk het mogelijk om deze dienst uit te rollen naar de medewerkers van de Groep, ter vervanging van alle bestaande vergoedingsregelingen voor hun woon-werkverkeer vanaf 1 juli.
De ambities van Arval voor 2025
Arval wil in 2025 vooral profiteren van het positieve momentum van de voorbije jaren, ondanks een voortdurend veranderende markt, om haar klanten te bedienen en kan daarbij rekenen op haar zeer gemotiveerde en geëngageerde medewerkers. Het jaar 2025 markeert de voortzetting van het strategische plan Arval Beyond dat in 2020 werd gelanceerd, met 'Arval 26 & Beyond', dat tot doel heeft de Priority-projecten van de onderneming vast te leggen en bepaalde doelstellingen te bevestigen of nieuwe te realiseren tegen eind 2026.
Arval gaat verder met haar strategie om klanten te ondersteunen bij de elektrificatie van hun wagenparken en het gebruik van koolstofarme mobiliteitsoplossingen en steunt hierbij op sterke partnerschappen op het gebied van mobiliteit en technologie om de klanttevredenheid te waarborgen, die de kern van haar strategie blijft.
Naar aanleiding van de bedrijfsresultaten van 2024 publiceert Arval op 7 maart 2025 haar jaarrekening.