De elektrificatie van het wagenpark brengt niet alleen technologische veranderingen met zich mee, maar biedt bedrijven ook een opportuniteit voor een financiering op langere termijn. Financieren op 6 of zelfs 7 jaar biedt dan ook vele voordelen, die we hier graag voor u toelichten.
Volgens de meest recente cijfers van onze sectorfederatie Renta is de gemiddelde leaseperiode in België intussen gestegen van ongeveer 42 maanden (5 jaar geleden) naar 51 maanden in 2025. Renta verwacht bovendien dat de gemiddelde leasetermijn in de toekomst nog langer zal worden.
We merken dat ook bij Arval België: waar een leasecontract vroeger zelden langer duurde dan 4 jaar, schuift de gemiddelde looptijd steeds verder op richting 5 jaar, en beginnen bedrijven zelfs een leasingperiode van zes of zelfs zeven jaar te overwegen.
De batterij die langer meegaat dan verwacht
Eén van de belangrijkste redenen voor deze verschuiving is de indrukwekkende duurzaamheid van moderne EV-batterijen. Vroegere twijfels over snelle batterijdegradatie bleken grotendeels onterecht.
Het gereputeerde InsideEVs berichtte in 2024 dat uit grootschalige internationale studies blijkt dat de gemiddelde batterijcapaciteit slechts met zo’n 1,5 tot 2% per jaar daalt. Na zeven jaar blijft dus doorgaans meer dan 85% van de oorspronkelijke capaciteit behouden — ruimschoots voldoende voor de meeste ritten.
Ook andere onderzoeksinstituten bevestigen die evolutie. Volgens Stanford University kunnen huidige batterijtechnologieën tot 40% langer meegaan dan eerder voorspeld werd. Andere analyses tonen aan dat zelfs na 200.000 km de meeste batterijen nog meer dan 80% van hun capaciteit behouden. Dat betekent dat een elektrische wagen ook na zes of zeven jaar nog perfect inzetbaar blijft, zonder noemenswaardig verlies aan actieradius of betrouwbaarheid.
Financieel én duurzaam voordeel
Naast de technologische vooruitgang speelt ook de economische realiteit een rol. Door een voertuig langer in gebruik te houden, spreiden bedrijven hun afschrijving over een ruimere periode. Dat drukt de maandelijkse leasekost en maakt de Total Cost of Ownership (TCO) aantrekkelijker.
Het minder frequente vervangen van bedrijfsvoertuigen betekent daarnaast ook een mindere CO2-uitstoot bij de productie van nieuwe wagens en een lagere milieu-impact per gereden kilometer, wat perfect past in onze duurzame bedrijfsfilosofie.
Het belang voor mobiliteitsverantwoordelijken en fleetmanagers
Bent u fleetmanager of mobiliteitsverantwoordelijke binnen uw bedrijf? Overweeg dan zeker de looptijd van elektrische voertuigen flexibeler te benaderen dan de klassieke ‘vier- of vijfjaarpolicy’. De gemiddelde bedrijfswagen rijdt in België zo’n 25.000 km per jaar. Bij dat kilometrage blijft de batterij na zes of zeven jaar in uitstekende conditie, terwijl onderhoudskosten lager blijven dan bij verbrandingsmotoren.
Wat zeker kan bijdragen in de optimalisering van de batterijconditie, is het voorzien van de juiste randvoorwaarden. Dit kan u doen door het uitwerken van een slim laadbeleid, waarin u bijvoorbeeld het gebruik van snelladen beperkt. Stimuleer uw medewerkers daarnaast ook om regelmatig software-updates uit te voeren, zo blijft de batterijgezondheid ook bij langdurig gebruik optimaal.