Schade en verzekering– Veelgestelde vragen

SCHADE EN VERZEKERING

Mijn leaseauto heeft schade. Wat nu?

Als u schade hebt aan de auto, is het belangrijk om ons dat zo snel mogelijk en zeker binnen de 24 uur te melden. Dat kan op verschillende manieren: telefonisch, per e-mail of via My Arval/My Arval Mobile. Arval handelt het dossier voor schade en verzekering verder af en zorgt ervoor dat u gecontacteerd wordt om de reparatie van de auto in te plannen.

> Ga naar My Arval

> Download de My Arval Mobile app

> Contacteer ons telefonisch

> Contacteer ons per mail


Ik heb een sterretje in mijn voorruit. Wat moet ik doen om deze schade te herstellen?

U mag een afspraak maken bij onze erkende glasherstellers Touring Glass of Autoglass Clinic. U kan ook altijd contact opnemen met Arval Driver Care, zodat wij u kunnen helpen met het inplannen van een afspraak.

> Ga naar My Arval

> Bel Touring Glass op 0800 95 555

> Bel Autoglass Clinic op 0800 23 332

> Bel Arval Driver Care op 02 240 01 88


Moet ik de schade aan mijn auto meteen laten repareren?

In geval van schade aan het voertuig dient u het voertuig wat ons betreft niet onmiddellijk te laten repareren. Wij vragen u echter wel steeds goed na te gaan of het verder gebruik van het voertuig geen aanleiding geeft tot roestvorming of verdere schade aan het voertuig want dergelijke zaken kunnen bijkomende kosten voor u opleveren. Ga ook steeds even uw car-policy na want hier kunnen ook bijkomende bepalingen in zijn opgenomen.


Mijn groene kaart ziet wit? Is dit normaal?

De internationale motorrijtuigverzekeringskaart, beter gekend als de “groene kaart”, is het officiële bewijs dat het genoemde motorrijtuig door een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid is gedekt. Deze verzekering is geldig in de landen die niet zijn doorgehaald in de lijst van de landen op de kaart. Indien u in een land reist dat niet wordt gedekt door de internationale motorrijtuigverzekeringskaart, dient u een garantie-uitbreiding te vragen voor dat land of moet u aan de grens van dat land een extra verzekering nemen.

Pas op! De internationale motorrijtuigverzekeringskaart is een verplicht boorddocument. Indien u de openbare weg op gaat, moet u voor uw voertuig steeds de internationale motorrijtuigverzekeringskaart kunnen voorleggen.

Vroeger was er sprake van de groene kaart. De kaart verandert qua vorm. Tot 1 juli 2020 neemt de internationale motorrijtuigverzekeringskaart, zogenaamd "groene kaart", de huidige vorm aan van een papieren groene kaart.

Vanaf 1 juli 2020 verandert de vorm van de internationale motorrijtuigverzekeringskaart.

  • De internationale motorrijtuigverzekeringskaart wordt niet meer op groen papier gedrukt maar is beschikbaar
    • ofwel op wit papier (in de map met boorddocumenten).
    • ofwel in elektronische vorm op een witte achtergrond (beschikbaar via My Arval)

Arval zal daarom het verzekeringscertificaat voortaan ook in digitale vorm aanbieden. In dat geval kunt u uw verzekeringskaart op uw smartphone opslaan of zelf uitprinten in geval van verlies.

  • Opgelet! Als u ervoor kiest ze op uw smartphone op te slaan, vergeet dan niet het document te delen met de andere bestuurders, ook al zijn die occasioneel. Voorbeelden hiervan zijn alle leden van uw gezin die het voertuig ook af en toe besturen, de buurman die uw voertuig leent of uw garage wanneer zij uw voertuig meeneemt voor een technische controle... Ze moeten immers allemaal kunnen bewijzen dat het voertuig goed verzekerd is bij een controle, een ongeval...
  • TIP : Indien u naar het buitenland reist, raden wij u aan om altijd een papieren versie bij te hebben. Op die manier kunt u, indien u wordt geconfronteerd met technische problemen of diefstal van uw smartphone, toch de nodige documenten voorleggen. Het is ook mogelijk dat de autoriteiten van het bezochte land enkel een gedrukt document aanvaarden.

Bent u na 1 juli 2020 nog in het bezit van een geldige groene kaart? Geen probleem! Tot 31 december 2021 blijven de groene, dubbelzijdige, internationale motorrijtuigverzekeringskaarten waarvan de geldigheidsduur nog niet is verlopen, geldig.

Vanaf 1 januari 2022 zijn enkel nog de elektronische versie op een witte achtergrond of de witte papieren versie geldig.


Moet ik een eigen risico betalen bij een schadegeval?

Bij een ongeval in recht betaalt u geen eigen risico voor de schade. Bij een ongeval in fout of zonder tegenpartij moet u het autobeleid van uw werkgever raadplegen om het exacte bedrag van het eigen risico van de verzekering te kennen.


Wie mag met de auto rijden?

In eerste instantie raden wij u aan om hiervoor even de afspraken met uw werkgever na te kijken in de car-policy. Wat Arval betreft kan iedereen met een geldig definitief rijbewijs het voertuig besturen.

Waarom kiest u voor Arval?

Betrouwbare leasing partner

Met meer dan 70.000 auto’s zijn we de

grootste leasingmaatschappij in België.

Bovendien maken wij deel uit van BNP

Paribas Fortis.

Gemoedsrust

Wij zorgen voor de bestelling, alle diensten en zelfs de terugname van de voertuigen.

U kan met een gerust hart de baan op.

Volledig dienstenpakket inbegrepen

Afhankelijk van uw noden, hebben we reeds de meest gangbare diensten in de

prijs inbegrepen. De uiteindelijke dienstenkeuze ligt bij u.

1 contactpersoon voor al uw vragen

U heeft steeds contact met dezelfde vertrouwde contactpersoon

die al uw vragen zal beantwoorden.