Holidaytips

Hoe kan u uw autovakantie goed voorbereiden? Wij geven enkele tips!

Het aftellen is begonnen: binnenkort kan u weer met de auto richting de zon vertrekken! U heeft de perfecte vakantie uitgekozen, de ideale accommodatie en u kan inmiddels niet meer wachten. Maar hoe kan u maximaal genieten van uw reis? Bereid u goed voor op uw vertrek en vermijd zo een aantal valkuilen. Wij geven u graag enkele tips om uw bestemming vlot te bereiken.

Rijd gerust en veilig

  1. Kijk regelmatig de algemene staat van de auto na:
    • de ruitenwissers;
    • de spanning van de winterbanden;
    • de vloeistofniveaus (sproeivloeistof met antivries);
    • de afstelling van de spiegels;
    • de werking van de lichten (richtingaanwijzers, koplampen en andere lichten).
  2. Neem de identiteitsdocumenten van alle gezinsleden, uw rijbewijs en de geldige boorddocumenten (bv. witte kaart) mee.
  3. Is de verplichte uitrusting aanwezig in de auto? Heb zeker een veiligheidsdriehoek, EHBO-koffer, brandblusser en fluohesjes.
  4. Neem mondmaskers en ontsmettende handgel mee.
  5. Gaat uw trouwe viervoeter mee op vakantie? Vergeet dan ook het Europees paspoort niet.
  6. Verdeel de bagage evenwichtig over de auto en opdat er niets kan verschuiven. Een slecht geladen auto is een gevaar op de weg!
  7. Overweeg een dakkoffer of aanhangwagen als u heel veel bagage meeneemt.
  8. Vergeet niet dat u voor elektrische fietsen een aangepaste bagagedrager nodig hebt.
  9. Heb uw zonnebril, een flesje water en wat eten voor uzelf en de andere passagiers bij de hand.
  10. Neem een paar boeken en spelletjes mee om de kinderen onderweg bezig te houden.
  11. Las ook voldoende pauzes in om uit te rusten en te eten.

Reist u naar het buitenland?

  1. Kijk even na of u wel naar het buitenland mag met uw leasewagen.
  2. Heeft uw land van bestemming, en de landen die u doorkruist, de grenzen opengesteld voor buitenlandse toeristen? Neem een kijkje op de Belgische website van Buitenlandse Zaken voor meer informatie over de situaties per land.
  3. Wat zijn de verkeersregels in uw land van bestemming en de landen die u doorkruist? Vermijd boetes en zorg dat u goed geïnformeerd bent over de mobiliteit en de verkeersreglementen van de Europese landen. Kies een land en klik vervolgens op 'Rondrijden in ...'.
  4. Staat uw bestemmingsland, en landen die u doorkruist, niet op uw witte verzekeringskaart? Neem dan contact op met onze verzekeringsafdeling (indien dit is inbegrepen in uw leasecontract), of met uw eigen verzekeringsmaatschappij.
  5. Vraag uw Drive Certificate aan als u buiten de Schengenzone of EU reist. Doe hiervoor een aanvraag via Renta Drive. Dit duurt 3 tot 5 werkdagen.
  6. Vind het dichtstbijzijnde tankstation in het buitenland via de NFC-website of -app, als u een NFC-kaart heeft.
  7. Rijdt u met een elektrisch voertuig? Vind dan het dichtstbijzijnde laadstation via de app van 50five e-mobility (Numobi) of Luminus Easy Charging als u een laadpas heeft.

    50five e-mobility (Numobi)

    Luminus Easy Charging

  8. Rijdt u met all season- of winterbanden met een M+S markering én een lagere snelheidsindex? Dan moet u uw snelheid aanpassen en een sticker met de limiet in uw wagen kleven. De sticker is verkrijgbaar bij uw garage, bandenleverancier of auto(web)shop. Vergeet niet: deze banden zijn enkel toegelaten van 1 oktober tot 30 april. Dit is ook van toepassing in andere landen zoals Italië.

Vergeet niet de My Arval Mobile-app te downloaden

Met deze app heeft u alle informatie over uw leaseauto bij de hand. In slechts één klik staat u in contact met Arval Service Center en heeft u meteen toegang tot:

  • alle essentiële gegevens en documenten van uw auto (volmacht die u toestemming geeft om met de auto te rijden en de witte verzekeringskaart als u bent verzekerd door Arval);
  • een overzicht van de onderhouds- en/of herstellingsgeschiedenis van uw auto.
  • assistentie vragen via de app. Wanneer u klikt op Arval Assistance komt u direct terecht bij ons. Dit zorgt ervoor dat u snel een interventie kan aanvragen.

Lees meer over My Arval Mobile op onze website.

Pech onderweg?

Bel Arval Assistance op het nummer +32 2 245 73 72 of uw eigen assistentie (als er geen bijstand is opgenomen in uw contract). Sla alvast het bijstandsnummer en het Europees noodnummer (112) op in uw telefoon, om stress te vermijden.

Heeft u bijstand in het buitenland nodig? Vraag dan aan de garage contact op te nemen met de Arval-entiteit van het land waar u zich bevindt om de facturatie te regelen. Arval neemt de kosten voor herstelling op zich en in de meeste gevallen moet u zelf niets voorschieten.

Heeft u problemen met uw laadpas? Bel Numobi of Luminus rechtstreeks en zij helpen u onmiddellijk verder.

 

Wij wensen u alvast een fijne vakantie!

Heeft u vragen? Bel ons op het nummer +32 2 240 01 99 of stuur een e-mail naar servicecenter@arval.be. Wij helpen u graag verder!