Coronavirus. Het thuisblijven doet de batterij van uw voertuig geen deugd.

Coronavirus. Het thuisblijven doet de batterij van uw voertuig geen deugd. Hoe vermijdt u dat die zich ontlaadt?

Veiligheid 24 Apr 2020

Coronavirus. Het thuisblijven doet de batterij van uw voertuig geen deugd. Hoe vermijdt u dat die zich ontlaadt?

Door de Coronacrisis en de maatregelen moeten we allemaal flink onze gewoonten aanpassen. Niet alleen onze werkgewoonten, hoe we mensen ontmoeten (op het werk en privé) en buitenshuis ontspannen, maar ook hoe we ons verplaatsen en onze auto’s gebruiken. Dat leidt ook tot vragen zoals: ‘Hoe onderhoud ik een batterij van een auto die niet meer rijdt?’ Of: ‘Mag ik ermee rondrijden om de batterij op te laden?’ En: ‘Hoe onderhoud ik de batterij het best?’.

Een kort overzicht:

Voor niet-elektrische auto’s:

  • Gebruik, als het kan, een druppellader
  • Koppel de batterij niet los
  • Startkabels enkel te gebruiken volgens instructies constructeur, maar we raden dit sterk af
  • Niet aangeraden, maar uitzonderlijk mogelijk: laat uw motor, indien batterijproblemen, ter plekke draaien en schakel alle energieverbruikers uit

Voor elektrische auto’s:

  • Vermijd dat de batterij zich helemaal ontlaadt
  • Houd de lading van uw batterij altijd tussen 50 en 75%
  • Als uw automodel dat kan, kan u de laadlimiet bijvoorbeeld instellen op 60%

Wat betekenen de maatregelen voor uw verplaatsingen met de auto?

Sinds de invoering van de maatregelen in België op 18 maart mogen we ons enkel verplaatsen wanneer dat echt nodig (essentieel) is. Wat verstaan we onder 'essentiële verplaatsingen'? Denk daarbij in de eerste plaats aan uw verplaatsingen voor het werk of om producten te kopen die voorzien in basisbehoeften, afspraken bij de dokter, om uw kinderen naar de opvang te brengen, om onmisbare hulp te bieden aan familieleden enz.

Om die 'redenen' mag u met de auto rijden. U mag ook met twee in de auto zitten wanneer u allebei een geldige reden hebt voor de verplaatsing, maar u moet zich houden aan alle voorschriften om de verspreiding van het virus te voorkomen. Uw passagier moet dus de sociale afstand bewaren en op de achterbank plaatsnemen aan de tegenovergestelde kant van de bestuurder.

Dit wil zeggen dat de meeste auto’s niet of maar korte afstanden rijden. Zelfs wanneer hij stilstaat, verbruikt een auto stroom via alle elektronische onderdelen. Bovendien gaan er reststromen verloren. Als een auto lang stilstaat, kan de batterij volledig leeglopen.

Hoe vermijdt u een batterijpanne met een niet-elektrisch voertuig?

Een lage batterij kunt u opladen door ongeveer 30 minuten aan constante snelheid te rijden op de autosnelweg. Gezien de maatregelen mag dat echter niet. Voor de politie is dat geen essentiële verplaatsing.

Een alternatieve oplossing – hoewel verre van ideaal en alleen aanbevolen bij echte batterijproblemen – is uw wagen om de twee tot drie dagen ter plaatse laten draaien gedurende ongeveer 15 minuten met een constant toerental tussen 1.500 en 2.000 toeren per minuut. Vergeet ook niet de energieverbruikers uit te zetten (lichten, airco, verwarming enz.). Dat is natuurlijk geen ecologische of discrete manier, maar uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke oplossingen.

De beste oplossing is een batterijlader met een druppellaadfunctie. Misschien heeft u dergelijke lader al aangekocht. Zo niet, vindt u ze online voor enkele tientallen euro's. Ze zijn perfect voor gemiddelde tot lange periodes van stilstand. Een druppellader zorgt ervoor dat uw batterij langer meegaat en altijd optimaal geladen is. De lader moet wel verbonden zijn met een stopcontact in de buurt van uw auto en is dus geen oplossing voor wie geen garage of parkeerplaats voor de deur heeft.

Tot slot enkele tips om uw batterij in perfecte toestand te houden. Parkeer uw voertuig op een droge en beschutte plaats zoals een garage. Vermijd korte afstanden (die meer energie verbruiken dan uw batterij kan laden). Ondervindt u startproblemen na lange stilstand, schakel dan de grote energieverbruikers uit en probeer liever een paar keer kort te starten dan het starten lang aan te houden.

Is het beter om de batterij volledig los te koppelen?

Vroeger werd inderdaad aangeraden om de batterij bij lange stilstand fysiek los te koppelen. We raden deze praktijk echter sterk af. Sommige voertuigen zullen vandaag in dat geval echter alle parameters resetten en dan bestaat het risico dat uw voertuig niet meer zal starten. Dan zit er niks anders op dan uw garage te contacteren.

Is het beter om het voertuig te starten met startkabels?

Startkabels enkel te gebruiken volgens instructies constructeur, maar we raden dit sterk af. Een verkeerd gebruik van startkabels kan ernstige schade toebrengen, zoals het doorbranden van uw motormanagementsysteem. Neem bij pech contact op met uw Assistance.

Gelden deze adviezen ook voor elektrische auto’s en hun batterijen?

Daar ligt het iets anders. Een elektrisch voertuig rijdt best iedere dag een eindje. Zo wordt niet enkel de hoogspanningsbatterij maximaal gebruikt, maar ook de hulpbatterij (12 volt) die bij langere stilstand voor problemen kan zorgen. Als u uw voertuig dus enkele dagen – of zelfs enkele weken in deze tijden – niet gebruikt, moet u voorzorgsmaatregelen treffen.

Houd altijd de laadstatus van uw elektrisch voertuig in de gaten. Laden is pas nodig als die onder de 50% zakt. We raden wel stellig af om de lading onder 20% te laten zakken. Een volledige ontlading is natuurlijk helemaal te ontraden.

U houdt de lading bij stilstand ook best niet op de volle 100%. Als de batterij al 100% geladen is, kan u kort de grootste energieverbruikers aanzetten, zoals de verwarming of de airco. Vergeet wel niet de ramen open te zetten.

De lading van een elektrisch auto’s schommelt idealiter tussen 50 en 75% om de lithium-ion batterijen (hoogspanning) gezond te houden en problemen te vermijden, tenzij uw traject een volle lading vereist uiteraard.

Sommige auto’s kunnen de laadlimiet vastleggen (bij stilstand best 60%). Dat gebeurt vaak via een toepassing van de fabrikant, zodat de stekker in het stopcontact kan blijven maar het voertuig niet constant automatisch laadt. In het andere geval gaat de stekker uit het stopcontact en wordt de laadstatus wekelijks handmatig gecontroleerd. Lees wel altijd goed de gebruiksaanwijzing van uw auto of neem een kijkje op de website van de fabrikant.

De hulpbatterij van 12 volt kan wel nog altijd problemen opleveren, omdat die al na enkele weken plat is. Het is daarom raadzaam uw batterijpack toch regelmatig te activeren door het ongeveer een halfuurtje te laden, of door af en toe met de auto te rijden voor essentiële verplaatsingen.

 

Wij hopen dat u onze tips nuttig vindt.

Heeft u vragen? Of merkt u een onregelmatigheid op? Of staat u in panne? Arval Driver Care en Arval Assistance helpen u graag verder. Neem geen risico's en neem contact op met ons!

ARVAL DRIVER CARE

Driver Care is bereikbaar op weekdagen tussen 8 en 17u30 (17u op vrijdag) telefonisch op het nummer: 02/240 01 88, per e-mail: drivercare.be@arval.be of via 'My Arval' (Mobile).

ARVAL ASSISTANCE (hebt u geen Arval Assistance-contract, neem dan contact op met uw bijstandsverlener)

Arval Assistance helpt u 24/7, in binnen- en buitenland op het telefoonnummer: 02/245 73 72.

Lees meer Toon minder