Bijna 9 op de 10 Belgische bedrijven (87%) verwachten dat hun wagenpark de komende drie jaar stabiel zal blijven of zal groeien. De KMO’s daarentegen zijn voorzichtiger: 10% van hen verwacht hun vloot af te bouwen, terwijl dat in 2024 nog maar 3% was. Kleine bedrijven zijn wel positief over het gebruik van tweedehandswagens in hun vloot. Dat blijkt uit de jaarlijkse Mobility and Fleet Barometer van het Arval Mobility Observatory, het kenniscentrum van mobiliteits-oplossingenbedrijf Arval.
- 87% van de bedrijven zal bedrijfsvloot behouden of uitbreiden
- 49% heeft tweedehandswagens in het wagenpark
- 89% van de bedrijven heeft of wil een laadbeleid voor EV’s invoeren
- Helft van bevraagde bedrijven wil thuisladen faciliteren
Meer dan 8.000 fleetmanagers verspreid over 28 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika hebben naar jaarlijkse gewoonte deelgenomen aan de barometer van het Arval Mobility Observatory. Ook Belgische ondernemingen werden hierbij betrokken: 300 kleine, middelgrote en grote bedrijven uit ons land gaven hun mening over hun mobiliteitsbeleid en het beheer van hun vloot.
Algemeen gesteld, is het vertrouwen dat bedrijven hebben in de uitbouw van hun wagenpark groot, ondanks de turbulente geopolitieke situatie waarin we verzeild zijn geraakt. Bijna 9 op de 10 Belgische bedrijven (87%) verwachten dat hun wagenpark de komende drie jaar stabiel zal blijven of zal groeien. Maar we zien wel een verschuiving bij de KMO’s. Die zijn voorzichtiger geworden: 10% van hen verwacht hun vloot af te bouwen, terwijl dat in 2024 nog maar 3% was. De belangrijkste reden voor deze afbouw is de toename van het thuiswerk, zoals 45% van de KMO’s dat aangeeft. Andere verklaringen zijn een dalende bedrijfsactiviteit (36%) en het feit dat minder medewerkers in aanmerking komen voor een bedrijfswagen (33%).
Tweedehandswagen populair bij bedrijfsvloten
“Thuiswerk is weliswaar al enkele jaren ingeburgerd, maar het is toch wel een opvallend dat we nu pas een duidelijke impact zien van dat thuiswerk op het wagenparkbeleid vooral bij de KMO’s. Mogelijk speelt naast het thuiswerkbeleid ook dat KMO’s voor jongere profielen vaak een eerste werkgever zijn, die eenmaal ze in aanmerking komen voor een bedrijfswagen misschien liever kiezen voor een mobiliteitsbudget. Dat kunnen ze dan flexibel inzetten rond hun persoonlijke noden en wensen op vlak van mobiliteit. Dat kan een kleine wagen en een leasefiets zijn, maar als ze geen rijbewijs hebben - toch ook een trend bij een deel van de Belgische jongeren - evengoed een leasefiets of deelwagen in combinatie met terugbetalingen van het openbaar vervoer.”
- Christophe Janssen, Arval Mobility Observatory, Arval Belgium
De studie toont ook aan dat 49% van de Belgische bedrijven die tweedehandswagens in hun vloot hebben die voornamelijk gebruiken als poolwagens of dienstwagens. Dit percentage ligt aanzienlijk boven het Europese gemiddelde van 39%. Tweedehandswagens zijn vooral populair bij kleine bedrijven (52%), terwijl grotere bedrijven iets minder gebruik maken van tweedehandswagens (43%). Tweedehandswagens blijven een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van de kosten en flexibiliteit binnen de Belgische bedrijven.
Laadbeleid voor elektrische voertuigen
Intussen gaat ook de opmars van de volledig elektrische wagens in de bedrijfsvloot verder. Het noopt bedrijven om daarrond een duidelijk en helder beleid uit te stippelen.
In België doet de meerderheid van de bedrijven dat dan ook. In ons land heeft 89% van de bedrijven tenminste 1 beleid rond het laden van elektrische voertuigen of zegt dat het dit in de toekomst zal hebben. We zitten daarmee vooraan in het Europese peloton (Oostenrijk, Duitsland, Spanje, Polen en Finland doen beter). Dat kan gaan over laden op het terrein van het bedrijf zelf, laden aan een publieke laadpaal of laden op het privéadres van de werknemer. Van de 89% die al een laadbeleid hebben of zeggen het te zullen invoeren, zegt 15% dat ze voor de 3 opties zullen gaan (laden op bedrijf + publiek laden + thuisladen). Het zijn vooral de grote bedrijven die hierin het voortouw nemen: 22% van hen zegt de 3 opties te zullen aanbieden voor het laden van een elektrische wagen. Bij de middelgrote is dat 11%, bij de kleine bedrijven 14%.
Meerderheid van de bedrijven komt financieel tussen bij thuislaadpaal
De helft van de bedrijven in België (50%) geeft aan het thuisladen verder te faciliteren. Vooral de middelgrote bedrijven willen hier de komende 12 maanden verder op inzetten.
Als we kijken naar de bedrijven die op dit moment thuisladen al aanbieden, zien we dat 74% financieel tussenbeide komt bij de plaatsingen van een laadpaal. Bij 13% van de bedrijven financiert de werkgever de totale kostprijs. Bij amper 13% van de bedrijven financiert de werkgever de totale kostprijs. Bij een heel kleine minderheid (1%) betaalt de werknemer zowel de laadpaal als de installatiekosten.
Wat de energiekost betreft (dus de verbruikte elektriciteit per laadbeurt), betaalt 20% van de bedrijven de laadbeurt volledig terug. Bij 43% van de bedrijven betaalt de werknemer de laadbeurt volledig zelf, bij 37% komt het bedrijf gedeeltelijk tussen.
“Het aanbieden van een thuislaadpaal is voor bedrijven één van de elementen in hun rekruteringsbeleid. Ze beseffen ook wel dat medewerkers die in een appartement of in een rijhuis langs een drukke straat wonen niet altijd een eigen laadpaal kunnen installeren, maar het is hoe dan ook een element in het totaalpakket van de mobiliteitsoplossingen die een werkgever kan aanbieden.”
- Christophe Janssen, Arval Mobility Observatory, Arval Belgium
