Elektrisch rijden - Veelgestelde vragen

Handleiding voor bestuurders

Ik heb mijn eerste elektrische wagen besteld. Wat nu?

Bedankt voor het bestellen van uw eerste elektrische wagen. Gefeliciteerd en welkom bij de groeiende gemeenschap van EV-bestuurders. U bent op de goede weg om alle voordelen van elektrisch rijden te ervaren: geen CO2-uitstoot meer tijdens het rijden, minimaal geluid, geen geur, geen trillingen, en het volledig vermogen vanaf u de auto start...

Maar rijden met een elektrische auto kan ook een reden tot bezorgdheid zijn voor nieuwe bestuurders. Deze handleiding is bedoeld om dit soort vragen te beantwoorden en u ondersteuning te bieden bij het rijden en opladen van uw auto om uw rijervaring te verbeteren.

Elektrisch rijden

Wat is een elektrische wagen?

Een elektrische wagen is een wagen die deels of geheel rijdt op een batterij die elektrisch wordt opgeladen. Anders dan een wagen met een verbrandingsmotor heeft een elektrische wagen geen versnellingsbak. Er zijn meerdere types elektrische wagens die kunnen worden opgedeeld in volgende categorieën:

  1. EV staat voor 'electric vehicle' en is een wagen die volledig elektrisch rijdt. Ook de term BEV ('battery electric vehicle') wordt hiervoor gebruikt. Naast een BEV is er ook een FCEV dat ook valt onder een volledig elektrische wagen:
    • Een BEV ('Battery Electric Vehicle') is een volledig elektrische wagen. De wielen worden aangedreven door een of meerdere elektromotoren die hun energie uit een batterij halen. Deze batterij kan steeds worden opgeladen. De wagen produceert geen directe CO2 en stikstof-uitstoot.
    • Een FCEV ('Fuel Cell Electric Vehicle') is een wagen die op waterstof rijdt en wordt ondersteund door elektromotoren. De batterij is kleiner dan deze van een BEV en heeft ernaast een brandstofcel. De brandstofcel zet waterstof en zuurstof om in water en elektriciteit. De wagen kan niet thuis of op straat opgeladen worden. Dit moet via een brandstofcel.*
  2. Een HEV ('Hybrid Electric Vehicle') is een wagen die zowel op brandstof als elektriciteit rijdt. De wagen rijdt voornamelijk op brandstof, maar wordt ondersteund door een batterij. Een HEV kan worden opgedeeld in twee types:
    • PHEV staat voor 'Plug-in Hybrid Electric Vehicle'. Sommige PHEV-wagens kunnen tot 100 km volledig elektrisch rijden. Wanneer de batterij leeg is, rijdt de wagen verder op de verbrandingsmotor.
    • MHEV staat voor 'Mild-Hybrid Electric Vehicle' ofwel licht hybride voertuigen. De verbrandingsmotor van deze wagens wordt ondersteund door een batterij, maar de wagen rijdt bijna volledig op brandstof. Het is niet de elektrische motor die de wagen aanvoert, maar deze wordt gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen en zo de uitstoot te verminderen. Anders dan de PHEV kan een MHEV niet worden opgeladen.

Moet een elektrische wagen op onderhoud?

Ook een elektrische wagen heeft onderhoud nodig. Hoe vaak dit nodig is, hangt af van het merk, het model en de motorisatie. Voor sommige EV’s gelden dezelfde onderhoudsintervallen als bij brandstofwagens, meestal tussen de 12.000 en 30.000 km of om de 12 maanden of 24 maanden, afhankelijk van wat er eerst wordt bereikt. Daarom is het belangrijk dat u de richtlijnen van de fabrikant opvolgt en de meldingen op het dashboard in de gaten houdt.


Hoe kan ik de wagen efficiënt opladen?

De batterij van een elektrische wagen is gevoelig aan temperatuur, in het bijzonder aan koude temperaturen. De batterij zal sneller kunnen laden wanneer deze op voorhand op temperatuur wordt gebracht. Voornamelijk bij snelladen speelt dit een rol. Bepaalde BEV’s kunnen hiervoor batterijvoorverwarming inzetten. Dit kan door gebruik te maken van het intelligente systeem voor batterijvoorverwarming via het navigatiesysteem of via manuele activatie.

Installatie

Is het mogelijk om bij mijn woning een laadstation te installeren?
  Ja Nee

Bent u eigenaar van uw woning?

Dat is een voordeel, omdat u toestemming moet kunnen geven voor de installatie van het laadstation, hetzij aan de muur van het huis, hetzij aan een paal in de buurt van de parkeerplaats.

Vraag toestemming aan de eigenaar van uw woning om het laadstation te installeren en bezorg deze toestemming aan uw Arval Account Manager.

Bent u eigenaar van de elektriciteitsmeter waarop het laadstation moet worden aangesloten?

U moet toestemming kunnen geven voor de aansluiting van het laadstation op de elektriciteitsmeter.

Vraag toestemming aan de eigenaar van de elektriciteitsmeter voor de aansluiting van een laadstation en bezorg deze toestemming aan uw Arval Account Manager.

Hebt u een privéparkeerplaats met toegang tot elektriciteit?

Een voertuig opladen kan alleen veilig gebeuren als u beschikt over een vaste parkeerplaats (privégarage, oprit, privéparkeerplaats), die zich niet op openbaar terrein bevindt en waar de laadkabel het verkeer van automobilisten, fietsers en voetgangers niet hindert.

U kunt op uw woonadres geen laadstation installeren. Dit betekent niet automatisch dat het voor u niet mogelijk is om met een elektrisch voertuig te rijden. Afhankelijk van uw mobiliteitsbehoeften kan laden aan een openbaar laadstation of op uw werkplek ook geschikt zijn. De huidige elektrische voertuigen hebben een autonomie tot meer dan 300 km met één enkele laadbeurt.

Is uw privéparkeerplaats gelegen in een mede-eigendom?

Vraag toestemming aan de mede-eigenaar voor de installatie van een laadstation.

Opgelet: omwille van de nieuwe regelgeving in Brussel, is het niet mogelijk een thuislaadstation te installeren bij een appartementsgebouw met meer dan drie parkeerplaatsen.

U kunt een laadstation bij u thuis installeren als aan de andere beschreven voorwaarden voldaan is.

Is uw privéparkeerplaats gelegen in een ondergrondse verdieping?

Ga na of uw verzekering en de brandweer toestemming geven om een laadstation in de ondergrondse verdieping te installeren.

U kunt een laadstation bij u thuis installeren als aan de andere beschreven voorwaarden voldaan is.

Beschikt u over het ééndraadschema van uw elektrische installatie?

Om de uitbreiding van uw bestaande elektrische installatie te certificeren, kan de certificatie-instantie de opstelling van een ééndraadschema van uw elektrische installatie – die moet voldoen aan het AREI* – eisen.

Indien u dit schema niet meer hebt, moet u wellicht een elektricien inschakelen om een nieuw schema te tekenen. Vervolgens moet een certificatie-instantie worden ingeschakeld om de installatie volgens het schema te certificeren.

Bevinden de elektriciteitsmeter en de zekeringenkast zich in dezelfde ruimte en op dezelfde verdieping als uw parkeerplaats?

De weg tussen deze elementen en het te installeren laadstation moet zo rechtstreeks mogelijk zijn. Wij voorzien voor de aansluiting van het laadstation 10 m kabel en 1 horizontale, niet-gediamanteerde boring. Voor elke installatie waarvoor meer dan één boorgat of een kabellengte van meer dan 10 m nodig is, worden extra kosten aangerekend. Zo leidt ook de installatie van het laadstation op een paal tot extra kosten van min. € 500 excl. btw ten opzichte van de installatie van het laadstation op een muur.

Laat de capaciteit van uw elektrische aansluiting de installatie van een laadstation toe?

De meeste elektrische installaties voor huishoudelijk gebruik hebben voldoende capaciteit. Geoptimaliseerd laden (laadstart) en evenwichtig laden (DLB) dragen bij tot veilig laden. Indien u geen apparaten hebt die als grote verbruikers worden beschouwd (warmtepomp, jacuzzi, zwembad, sauna, enz.), zou de capaciteit voldoende moeten zijn en hoeft u deze niet uit te breiden. Er wordt van uitgegaan dat minimaal 16A nodig is om een voertuig op te laden. Een upgrade van de meter is duur en niet altijd nodig. Uw netwerkbeheerder (Fluvius, Ores, Sibelga, enz.) kan u hier meer informatie over geven.

 

*Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties


Hoe gaat de installatie van een laadstation in zijn werk?

Na een voorafgaande evaluatie (ter plaatse/video-call) wordt met u de installatiedatum vooraf overeengekomen. Vervolgens volgt een tweede afspraak voor de certificering van de installatie door een onafhankelijke instantie. Deze instantie controleert of de installatie correct is uitgevoerd en geeft advies indien bepaalde elementen niet in orde zijn. U blijft verantwoordelijk voor de algemene elektrische installatie.


Kan ik voor de bestelling van het laadstation een offerte laten opmaken?

Wanneer de installatie van het thuislaadstation niet onder een standaardinstallatie valt, worden hiervoor extra kosten aangerekend. U ontvangt hiervoor een offerte die u ondertekend voor akkoord dient terug te bezorgen. Wanneer de installatie van het thuislaadstation voldoet aan een standaardinstallatie worden er geen extra kosten gerekend boven op de basiskosten van de installatie.


Wat zijn de specificaties van de laadstations?

Indien mogelijk wordt een standaardinstallatie toegepast. Deze omvat:

  • De wandmontage van een laadstation met 1 connector.
  • De bekabeling (XGB 5G6 mm²) tussen het laadpunt en de verdeelkast (max. 10 m).
  • Max. 1 muurboring voor de kabel (geen diamantboring, geen directionele boring).
  • Max. 10 m montagebuis voor elektrische kabel (en max. diameter 25 mm).
  • Een differentieelschakelaar van het type A max. 30 mA 4P.

Is er een driefasige installatie nodig om een laadstation te installeren?

De elektrische installatie van de woning moet de capaciteit hebben die nodig is voor de elektrische behoeften van het laadstation om kortsluiting te voorkomen. Ze moet ook in overeenstemming zijn met het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties). Laadstations kunnen éénfasig of driefasig worden geïnstalleerd. Hierover zal advies worden gegeven tijdens het gesprek voorafgaand aan de installatie. Dit hangt namelijk af van parameters zoals: de aanwezigheid van grote energieverbruikers (sauna, zwembad, enz.), het gekozen voertuig, de gewenste laadcapaciteit, enz.

Is een neutrale geleider altijd nodig?

De meeste elektrische wagens hebben een neutrale geleider nodig om te kunnen laden. Een neutrale geleider is nodig voor bepaalde elektrische systemen, waaronder veel EV’s die op wisselstroom laden. Voornamelijk in Brussel hebben sommige woningen een driefasig netwerk zonder neutrale geleider (bv. 3x230V). In dit geval zal u niet driefasig kunnen laden, maar in plaats daarvan éénfasig laden.


Wat als de elektrische installatie versterkt moet worden voor de installatie van een laadstation?

Als uit een analyse blijkt dat de elektrische installatie moet worden aangepast, kan een kostenraming worden opgemaakt om de extra kosten van deze aanpassing te bepalen.

Afhankelijk van de car policy zijn deze kosten mogelijks voor u. Indien de netbeheerder (Fluvius e.a.) moet tussenkomen, zullen deze extra kosten niet via Arval gefactureerd worden.


Moet de elektrische installatie versterkt worden voor het gebruiken van een smart cable?

De conformiteit van de elektrische installatie en het gebruik van de Arval Smart Cable is uw verantwoordelijkheid. Neem in geval van twijfel contact op met een elektricien.


Het thuislaadstation is geïnstalleerd. Wat nu?

Na installatie van het thuislaadstation moet het worden goedgekeurd door een technicus voor de certificering. In België zijn er regionale verplichtingen om een elektrisch oplaadpunt aan te geven, afhankelijk van de netwerkoperator. We raden u daarom aan om contact op te nemen met uw netwerkoperator om er zeker van te zijn dat u voldoet aan de lokale wetgeving. Ten slotte dient u uw verzekeraar op de hoogte te brengen van de installatie van het thuislaadstation zodat het laadstation kan worden opgenomen in uw brandverzekering.


Kan er een laadstation geïnstalleerd worden bij een huurwoning?

In geval van installatie bij een huurwoning is het raadzaam ter plaatse een technische audit te laten uitvoeren door een technicus. Bezorg Arval vervolgens de schriftelijke toestemming van de eigenaar van de residentie en/of van de syndicus van het gebouw.

Let op: omwille van de regelgeving is het niet mogelijk een thuislaadstation te installeren bij een appartementsgebouw met meer dan drie parkeerplaatsen in Brussel.


Ik ben eigenaar van een appartement/rijhuis. Kan er een laadstation worden geïnstalleerd?

Ik ben eigenaar van een appartement

Kan het laadstation aangesloten worden op uw persoonlijke elektriciteitsmeter? Zo ja, dan zou dit geen probleem mogen zijn. Indien het laadstation geïnstalleerd wordt in een gemeenschappelijk deel van het gebouw en/of de elektriciteitsmeter u niet toebehoort, heeft Arval het schriftelijke akkoord nodig van de eigenaar en/of de syndicus van het gebouw.

Let op: door de nieuwe regulering is het niet mogelijk een thuislaadstation te installeren in een appartementsgebouw in Brussel met meer dan drie parkeerplaatsen.

 

Ik ben eigenaar van een rijhuis

Een voertuig opladen kan alleen veilig gebeuren als u beschikt over een vaste parkeerplaats (privégarage, oprit, privéparkeerplaats), die zich niet op openbaar terrein bevindt en waar de laadkabel het verkeer van automobilisten, fietsers en voetgangers niet hindert.


Mijn partner/een familielid heeft ook een elektrische wagen. Kunnen er twee laadstations worden geïnstalleerd?

Het is mogelijk twee laadstations te installeren bij een woning indien de elektriciteitsinstallatie dit toelaat. Maar gezien het hoge verbruik van een thuislaadstation zijn de kosten hieraan verbonden zeer hoog en is dit niet aan te raden. Indien er al een thuislaadstation aanwezig is, kan een huisgenoot hiervan gebruikmaken in bepaalde situaties.

Voor meer informatie over de mogelijkheden kan u de vraag ‘Mag mijn huisgenoot gebruikmaken van mijn thuislaadstation?’ raadplegen.


Kan ik het laadstation bij een familielid laten installeren omdat ik niet over de geschikte infrastructuur beschik?

Het is niet mogelijk een laadstation te installeren bij een familielid of een ander woning dan uw woning.

Laadpas van Arval

Hoe activeer ik de laadpas?

Arval biedt een publieke laadpas aan, de Arval Energy Pass. Afhankelijk van de leverancier van het thuislaadstation wordt deze aangeleverd door 50five of Luminus. Wanneer u een publieke laadpas heeft via Arval zonder een thuislaadstation wordt de laadpas aangeleverd door Shell.

De Arval Energy Pass die wordt aangeleverd door 50five en Shell is direct actief. Wanneer de laadpas wordt aangeleverd door Luminus ontvangt u een link waarmee de pas kan worden geactiveerd.


Kan ik onbeperkt laden met de laadpas?

Het gebruik van de publieke laadpas van Arval is onbeperkt. Deze heeft geen limiet.


Wat bij problemen met de laadpas?

Bij problemen met de laadpas, neem contact op met Arval Driver Care at drivercare@arval.be of telefonisch via +32 2 240 01 99.


Mag mijn huisgenoot gebruikmaken van de laadpas?

Net als bij een tankkaart mag enkel u gebruikmaken van de laadpas en mag deze niet gebruikt worden door derden. Indien u een thuislaadstation heeft, kunt u een laadpas bestellen voor een huisgenoot.


Kan de laadpas gebruikt worden in het buitenland?

Zolang uw werkgever opladen op de openbare weg toestaat, heeft u toegang tot alle laadstations waarmee uw leverancier een overeenkomst heeft. De tarieven voor de laadsessies op de openbare weg zijn aanzienlijk hoger dan die voor het laden thuis of op kantoor.


Wat bij verlies/diefstal van de laadpas?

Stuur onmiddellijk een e-mail naar drivercare@arval.be of bel naar +32 2 240 01 99. Arval blokkeert de laadpas en vraagt een nieuwe aan.

Laden

Welke connectoren kan ik gebruiken om de elektrische wagen op te laden?

Om een elektrische wagen op te laden kunt u gebruikmaken van wisselstroom (AC) voor langzaam opladen en gelijkstroom (DC/CCS) voor snel opladen.

Opladen met wisselstroom (AC): langzaam opladen
  Langzaam opladen (Niveau 1) Matig opladen (Niveau 2)
Soorten stopcontacten Standaard huishoudelijke stopcontacten (type A, B of G) Type 2 connector voor Europa
Laadconnector Type AType GBack-up Smart cable
Vermogensclassificatie 2-2,5 kW 7,4 kW is de meest voorkomende (3,7 kW, 11 kW en 22 kW zijn ook verkrijgbaar)
Laadsnelheid Verhoogt bereik met ~3-8 km per uur laadtijd Verhoogt bereik met ~16-48 km per uur laadtijd
20-80% laadtijd ~8-20 uur
afhankelijk van de batterijcapaciteit
~3-8 uur
afhankelijk van de batterijcapaciteit
Beschikbaarheid Thuis of elk standaard stopcontact Thuis met speciale laadstations, op het werk en openbare laadstations
Opladen met gelijkstroom (DC): snel opladen
  Snel opladen Ultrasnel opladen
Soorten stopcontacten CCS (gecombineerd oplaadsysteem), Tesla Supercharger CCS, Tesla Supercharger V3
Laadconnector Tesla charger CCS
Vermogensclassificatie 50 kW 150 kW tot 350 kW
Laadsnelheid Verhoogt het bereik met ~95-130 km per uur laadtijd Verhoogt het bereik met ~290-400 km per uur laadtijd
20-80% laadtijd ~30-60 minuten
afhankelijk van de batterijcapaciteit en oplaadinfrastructuur
20-40 minuten
afhankelijk van de batterijcapaciteit en oplaadinfrastructuur
Beschikbaarheid Bij tankstations langs snelwegen, openbare laadstations en sommige werkplekken Groeiend netwerk van krachtige laadstations langs grote snelwegen en stedelijke gebieden

Hoelang duurt het om een elektrische wagen op te laden?

De tijd die nodig is om een voertuig volledig op te laden, rekening houdend met het gekozen laadstation en het vermogen, kan gemakkelijk worden berekend met de volgende formule:

Capaciteit van de batterij van het voertuig (kWh) ÷ Maximale laadcapaciteit van de laadkabel (kW) = Raming van het aantal uren dat nodig is om het voertuig op te laden

Deze berekening geeft een indicatie van de laadtijd. In de praktijk kan de laadtijd worden beïnvloed door externe factoren zoals de omgevingstemperatuur en het aantal gelijktijdige ladingen in een laadstation. Er is een rechtstreeks verband tussen de laadtijd en de hoeveelheid energie die nodig is om de batterij op te laden.

Met een laadstation kunt u tot 8 keer sneller opladen dan via een gewoon stopcontact. Het is niet aangeraden om de elektrische wagen via een gewoon stopcontact op te laden gezien een stopcontact niet is bestemd voor intensief gebruik op lange termijn. Hieronder vindt u een voorbeeld van hoelang het duurt om een autobatterij van 30 kW op te laden, met behulp van een laadstation (AC) of een gewoon stopcontact.

kW Tijdsduur Methode
22 kW < 1,5 u Laadstation
11 kW < 3 u
7,4 kW < 4 u
3,7 kW < 8 u
2,3 kW < 13 u Smart cable of gewoon stopcontact

Opmerking: elke wagen heeft een maximale laadsnelheid, uitgedrukt in kW. Dit is de hoogste snelheid waarmee de wagen kan laden tijdens het piekmoment van het laadproces. De wagen laadt echter niet constant op deze maximale snelheid. Zelfs als u oplaadt bij een snellaadpunt (DC) met een hogere laadsnelheid, kan de wagen niet sneller laden dan zijn eigen maximum.


Hoe kan ik de oplaadtijd berekenen?

U kunt de oplaadtijd eenvoudig berekenen (rekening houdend met het laadstation en het vermogen):

Batterijgrootte van het voertuig (kWh) / Maximale laadcapaciteit van het laadstation (kW) = Raming van het aantal uren dat nodig is om de auto op te laden

Voorbeeld 1: 11,9 kWh / 3,7 kW = ± 3 uur

Voorbeeld 2: 90 kWh / 22 kW = ± 4 uur


Wat is de invloed van het capaciteitstarief?

Vanaf 2023 werden er in Vlaanderen nieuwe nettarieven ingevoerd. Dit betekent dat de nettarieven op uw elektriciteitsfactuur niet enkel afhangen van hoeveel elektriciteit u verbruikt, maar ook van hoeveel elektriciteit u tegelijk verbruikt. We maken steeds meer gebruik van elektriciteit. Hierdoor kan het elektriciteitsnet overbelast geraken. Door het capaciteitstarief in te voeren wil de Vlaamse Nutsregulator, voorheen bekend als de VREG, het gebruik van het net meer spreiden.

Het capaciteitstarief is berekend op uw piekverbruik en moet u motiveren om minder elektrische toepassingen op hetzelfde ogenblik in te zetten. Zodat u uw energieverbruik zo goed mogelijk gaat spreiden. De netwerkkosten in Vlaanderen bestaan vandaag uit twee pijlers: het kWh-tarief en het capaciteitstarief.

Het capaciteitstarief omvat uw bijdrage voor infrastructuuraanpassingen en onderhoud van het elektriciteitsnet. Uw piekverbruik geldt als basis voor het capaciteitstarief. Verbruikt u met hoge pieken, dan gaat u meer betalen dan wanneer u uw verbruik spreidt. Volgens de VREG maakt het capaciteitstarief ongeveer 7% uit van uw totale elektriciteitsfactuur.

Lees onze one-pager voor meer informatie en tips over elektrisch laden onder het capaciteitstarief.

Publiek laden

Zijn er verschillende soorten laadstations?
Publieke laadstations Semi-publieke laadstations Snellaadpunten Ultrasnellaadpunten
Voor iedereen toegankelijk, open 7 op 7, 24u lang Bevinden zich op privéterrein, maar zijn toegankelijk voor anderen Vanaf 23 kW Vanaf 150 kW
Bevinden zich meestal op publiek terrein Zijn minstens 10u per dag bereikbaar
Zijn zichtbaar op mobiele applicaties Zijn niet zichtbaar op mobiele applicaties

Hoeveel publieke laadstations zijn er in België (per regio)?

Dit cijfer evolueert voortdurend. Eind juni 2024 hadden we er in Vlaanderen al 14 606 publieke laadpunten. Dit zijn er drie keer meer in vergelijking met 2020. Toen telde Vlaanderen 4 270 publieke laadpunten. In 2023 telde Wallonië 5 000 laadpunten. Deze aantallen zullen nog meer stijgen in de toekomst.


Waar kan ik mijn elektrische wagen opladen?

Uw elektrische wagen kan worden opgeladen aan publieke laadstations via uw persoonlijke laadpas. Arval biedt een Arval Energy Pass aan. De Arval Energy App leidt u naar het dichtstbijzijnde laadpunt, met behulp van een snelle zoekmachine en een duidelijke kaart gekoppeld aan Waze. De app geeft toegang tot verschillende soorten laadstations. Voor elk laadpunt geeft de applicatie in realtime de stroomsterkte, het maximale laadvermogen (kW) en andere nuttige informatie aan.


Hoe kan ik laden aan een publiek laadstation?

Publiek laden kan met de Arval Energy Pass. Scan de kaart om het laden te beginnen en te beëindigen. Voor het gebruik van de laadpas is er geen pincode nodig, behalve voor het tanken met de Shell-kaart.

Let op: bij sommige parkeerplaatsen om de wagen te laden worden er extra kosten aangerekend wanneer de wagen al volledig opgeladen is. Deze kosten kunnen hoog oplopen. Neem daarom niet langer dan nodig een laadplaats in.


Tot welke publieke laadstations heb ik toegang?

Dit verandert voortdurend. Het netwerk van laadstations breidt zich alsmaar uit. Met de laadpas kunt u laden bij leveranciers zoals: Allego, Blink Charging, Blue Current, EVBox, Greenflux, New Motion, Nuon, Schneider Mobility Plus, Ionity, Fastned, Engie enz.

Om een laadstation in België of Europa te vinden, raadpleeg de Arval Energy App.


Mijn leasewagen is een Tesla. Kan ik de supercharger van Tesla gebruiken?

Het Tesla-netwerk is een gesloten netwerk. U moet een account aanmaken op de website van Tesla om er gebruik van te kunnen maken. Om het account aan te maken, moet u een kredietkaart registreren.

U kunt geen laadkaart gebruiken van een externe leverancier (Luminus, Numobi e.a.).


Kan het laden op de openbare weg beperkt worden tot één leverancier of tot één land?

Nee, zolang uw werkgever opladen op de openbare weg toestaat, is er toegang tot alle laadstations waarmee de leverancier een roamingovereenkomst heeft.

De tarieven voor de laadsessies op de openbare weg zijn aanzienlijk hoger dan die voor het laden thuis of op kantoor.

Thuis laden

Moet ik mijn thuislaadstation aangeven?

Ja, in België zijn er regionale verplichtingen om een elektrisch oplaadpunt aan te geven, afhankelijk van uw netbeheerder. We raden daarom aan om contact op te nemen met uw netwerkoperator om er zeker van te zijn dat u voldoet aan de lokale wetgeving.


Ik heb al een eigen laadstation. Hoe word ik vergoed voor het laden thuis?

Optie 1: u wenst uw abonnement via de huidige CPO* te behouden

Indien er een overeenkomst bestaat tussen uw CPO van uw thuislaadstation en de provider van de laadpas kunt u gebruikmaken van het laadstation. Zo ja, vraag dan aan de leverancier van het laadstation om het thuislaadstation te openen en een tarief in te stellen voor deze openbare transacties.

Optie 2: op vraag van uw werkgever wordt een abonnement afgesloten bij een CPO-partner van Arval

Indien u via een CPO-partner van Arval een abonnement wenst af te sluiten en al een thuislaadstation heeft via een andere leverancier is dit mogelijk via een sim-switch indien er wordt voldaan aan de voorwaarden.

 

*De Charge Point Operator, afgekort CPO, is de tussenpartij (provider) die het thuislaadstation beheert. De CPO beheert ook bijvoorbeeld de terugbetaling van uw thuislaadtransacties via uw werkgever.


Hoe kan ik met de laadpas van Arval laden bij het thuislaadstation van mijn partner/huisgenoot geïnstalleerd bij mijn woning?

Contacteer de leverancier van het thuislaadstation om na te gaan of er een overeenkomst bestaat tussen uw laadpas en het laadstation. Raadpleeg uw car policy om na te gaan aan welk tarief de thuislaadsessies zullen worden vergoed. De vergoedingen worden overgemaakt naar de rekening van de hoofdgebruiker die een thuislaadstation via het werk heeft ontvangen.


Mag mijn huisgenoot gebruikmaken van mijn thuislaadstation?

Situatie: uw woning heeft een thuislaadstation via het leasecontract van Arval. De huisgenoot heeft ook een elektrische wagen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

Optie 1: mijn huisgenoot heeft een elektrische wagen voor privégebruik

Er kan een extra laadkaart besteld worden voor de huisgenoot bij een van onze partners. Neem hiervoor contact op met Arval Driver Care of contacteer de leverancier van uw laadstation rechtstreeks.

Optie 2: mijn huisgenoot heeft een bedrijfswagen met een publieke laadkaart via Arval

De laadpas van de huisgenoot zal automatisch herkend worden door het thuislaadstation. De vergoeding voor de laadsessies van de huisgenoot worden terugbetaald aan de hoofdgebruiker van het thuislaadstation.

Optie 3: mijn huisgenoot heeft een laadkaart voor openbaar opladen van een andere leverancier

De huisgenoot zal kunnen laden bij het thuislaadstation als er een overeenkomst bestaat tussen de CPO* en het portaal LMS**. De vergoeding voor de laadsessies van de huisgenoot worden terugbetaald aan de hoofdgebruiker van het thuislaadstation.

 

*De Charge Point Operator, afgekort CPO, is de tussenpartij (provider) die het thuislaadstation beheert. De CPO beheert ook bijvoorbeeld de terugbetaling van uw thuislaadtransacties via uw werkgever.

**LMS staat voor Last Mile Solutions. Dit is het IT-platform waar laadstations op staan geregistreerd en worden beheerd.


Kunnen mijn gasten gebruikmaken van het thuislaadstation?

Wanneer gasten laden via uw thuislaadstation is dit volgens hetzelfde principe als wanneer een huisgenoot gebruikmaakt van het thuislaadstation. De instellingen van het thuislaadstation moeten (semi-)publiek zijn. Alle laadstations van Arval zijn standaard als semi-publiek ingesteld.


Waarom kan ik beter geen gewoon stopcontact gebruiken om mijn auto op te laden?

Om een elektrisch voertuig op te laden is een regelmatig vermogen van 3.000 W nodig, voor een periode van ongeveer 8 uur (een hele nacht). Gewone stopcontacten in huis zijn niet bestemd voor intensief gebruik op lange termijn. Andere apparaten, zoals een boiler, met een vergelijkbaar vermogen, worden rechtstreeks op het verdeelbord aangesloten en hebben hun eigen beveiligingskring.

Sommige voertuigen worden geleverd met een kabel die compatibel is met een gewoon stopcontact. Deze kabel, die voorzien moet zijn van een stroombegrenzing tussen 8 A en 13 A, mag alleen als back-up gebruikt worden. Het stopcontact en de bijbehorende bedrading zijn mogelijk niet geschikt voor het opladen van voertuigen. Dit kan leiden tot een gevaarlijke situatie thuis tijdens het opladen van een elektrisch voertuig. De stekker kan oververhit raken en brand veroorzaken.

Daarom raden de fabrikanten waarmee wij samenwerken het gebruik aan van een laadstation dat communicatie mogelijk maakt tussen het voertuig en de laadinfrastructuur.


Is er voor het opladen met een smart cable een laadpas nodig?

Nee, de Arval Smart Cable wordt geactiveerd zodra deze is aangesloten op een stopcontact. Om veiligheidsredenen is het daarom zeer belangrijk om de gebruiksvoorschriften – die vermeld staan in de gebruikershandleiding – op te volgen.


Kan ik mijn smart cable overal gebruiken? En voor een ander privévoertuig?

De smart cable mag uitsluitend gebruikt worden om de wagen vermeld in het leasecontract op te laden bij uw woning. Het is niet toegestaan om de smart cable te gebruiken op andere locaties of voor een ander privé-voertuig. Daarnaast worden de elektriciteitskosten enkel terugbetaald wanneer het laden plaatsvindt bij uw woning.


Kan ik zonne-energie inzetten om de wagen op te laden?

Indien u gebruik wil maken van zonne-energie om de elektrische wagen op te laden, kunt u hiervoor contact opnemen met de partners van Arval (Luminus of 50five) of een zelfgekozen externe partner.

Einde leasecontract


Wat gebeurt er met mijn laadpas aan het einde van het leasecontract wanneer ik een nieuwe wagen heb besteld bij Arval?

De laadpas is samen met u gelinkt aan de wagen. De laadpas moet samen met de wagen ingeleverd worden. Wanneer u een nieuwe wagen bestelt, ontvangt u een nieuwe laadpas die gelinkt is aan de nieuwe wagen.


Ik heb een nieuwe wagen besteld via Arval. Hoe kan ik de nieuwe wagen opladen op mijn huidig thuislaadstation verkregen via het vorige leasecontract via Arval?

Wanneer u aan het einde van het leasecontract eigenaar bent geworden van het thuislaadstation en een nieuwe wagen bij Arval in bestelling hebt, kan er via Arval een betalend abonnement afgesloten worden bij een van onze leveranciers. Op deze manier worden de thuislaadsessies voor de nieuwe wagen nog steeds vergoed door uw werkgever. U ontvangt dan een nieuwe laadpas. Het thuislaadstation valt niet meer onder garantie na uw eigendomsovername. Bij technische defecten aan het thuislaadstation komt Arval dus niet tussen. Voor problemen in verband met het abonnement via een CPO-partner* kunt u nog steeds terecht bij Arval.

Op vraag van uw werkgever kan het thuislaadstation vervangen worden door een nieuw thuislaadstation wanneer het huidige laadstation bijvoorbeeld verouderd is. De vervanging van het oude thuislaadstation door een nieuwe wordt beschouwd als een nieuwe installatie. Hieraan zijn kosten verbonden.

 

*De Charge Point Operator, afgekort CPO, is de tussenpartij (provider) die het thuislaadstation beheert. De CPO beheert ook bijvoorbeeld de terugbetaling van uw thuislaadtransacties via uw werkgever.


Wat gebeurt er met het thuislaadstation aan het einde van mijn leasecontract of bij vroegtijdige beëindiging ervan?

Indien u geen nieuwe wagen bestelt, kunt u ervoor kiezen om eigenaar te worden van het thuislaadstation aan het einde van uw leasecontract. Drie maanden voor afloop van het leasecontract ontvangt u een document via DocuSign van Arval om de eigendomsoverdracht te ondertekenen. Indien u geen eigenaar wenst te worden van het thuislaadstation kunt u de ondertekening van het document weigeren door te klikken op ‘decline’.

De overdracht van het laadstation aan het einde van uw leasecontract is kosteloos. Echter geeft deze eigendomsoverdracht voor u aanleiding tot het belasten van een voordeel van alle aard. Het thuislaadstation valt niet meer onder garantie na uw eigendomsovername. Bij defecten aan het thuislaadstation komt Arval dus niet tussen. Indien het leasecontract vroegtijdig wordt stopgezet, wordt de verbrekingsvergoeding van het thuislaadstation gefactureerd aan uw werkgever.

Optie 1: u wordt eigenaar van het thuislaadstation

Indien u eigenaar wil worden van het thuislaadstation dient u de eigendomsoverdracht te ondertekenen. Na ondertekening van het eigendomsoverdrachtdocument bent u eigenaar van het thuislaadstation. Daarnaast kunt u ervoor kiezen een betalend abonnement af te sluiten via een charge point operator (CPO*), bijvoorbeeld via de huidige CPO. Indien u een abonnement neemt via de CPO krijgt u een nieuwe laadkaart waarmee de wagen kan worden opgeladen.

Indien u geen abonnement wenst, moet mogelijks een technicus langskomen om ervoor te zorgen dat u het laadstation kunt gebruiken zonder laadpas en zonder tussenkomst van een CPO. De kosten die hieraan verbonden zijn, worden gefactureerd aan uw werkgever. U heeft dan geen laadpas meer nodig om te kunnen laden. De wagen kan rechtstreeks opgeladen worden door de wagen aan te sluiten op het laadstation (plug and charge).

Optie 2: u wenst het thuislaadstation niet te behouden

Drie maanden voor afloop van het leasecontract ontvangt u een document via DocuSign van Arval om de eigendomsoverdracht te ondertekenen. Indien u geen eigenaar wenst te worden van het thuislaadstation kunt u de ondertekening van het document weigeren door te klikken op ‘decline’.

Indien u het thuislaadstation niet wenst te behouden, moet het thuislaadstation gede-installeerd worden. Deze de-installatie is ten laste van uw werkgever. Onze partner zal vervolgens met u contact opnemen om een afspraak te plannen voor het verwijderen van het thuislaadstation. Het is niet mogelijk het eigendom van het laadstation over te dragen naar uw werkgever.

 

*De Charge Point Operator, afgekort CPO, is de tussenpartij (provider) die het thuislaadstation beheert. De CPO beheert ook bijvoorbeeld de terugbetaling van uw thuislaadtransacties via uw werkgever.


Wat gebeurt er met de smart cable aan het einde van mijn leasecontract of bij vroegtijdige beëindiging ervan?

De smart cable wordt beschouwd als een accessoire van de wagen. Deze moet samen met de wagen ingeleverd worden. Als de smart cable ontbreekt bij de inlevering van de wagen zullen hiervoor kosten aangerekend worden.


Hoe maak ik gebruik van het thuislaadstation na overname?

Na ondertekening van het eigendomsoverdrachtdocument bent u eigenaar van het thuislaadstation. Om na overname van het laadstation te kunnen laden zijn er twee mogelijkheden:

  1. U kiest ervoor om een betalend abonnement af te sluiten via een charge point operator (CPO*), bijvoorbeeld via de huidige CPO. Indien u een abonnement neemt via de CPO krijgt u een nieuwe laadpas waarmee de wagen kan worden opgeladen.
  2. Indien u geen abonnement wenst, moet mogelijks een technicus langskomen om ervoor te zorgen dat u het laadstation kan gebruiken zonder laadpas en zonder tussenkomst van een CPO. De kosten die hieraan verbonden zijn, worden gefactureerd aan uw werkgever. U heeft dan geen laadpas meer nodig om te kunnen laden. De wagen kan rechtstreeks opgeladen worden door de wagen aan te sluiten op het laadstation (plug and charge).

 

*De Charge Point Operator, afgekort CPO, is de tussenpartij (provider) die het thuislaadstation beheert. De CPO beheert ook bijvoorbeeld de terugbetaling van uw thuislaadtransacties via uw werkgever.

Verzekering

Moet ik mijn brandverzekering aanpassen wanneer er thuis een laadstation is geïnstalleerd?

U moet uw verzekeraar op de hoogte brengen van de aanwezigheid van een laadstation. Dit kan resulteren in extra kosten, afhankelijk van uw verzekeringsmakelaar.

Fiscaliteit

Wat is de invloed van een elektrische bedrijfswagen op mijn VAA in België?

Het Voordeel Alle Aard wordt voor een bedrijfswagen berekend op basis van:

  • Cataloguswaarde van de wagen
  • CO2-uitstoot
  • Leeftijd van de wagen

Aangezien een elektrische wagen geen CO2-uitstoot heeft, wordt er hier het minimumpercentage toegepast van 4% van de cataloguswaarde.


Welke invloed heeft een laadstation op mijn VAA?

Het laadstation is niet opgenomen in de fiscale prijs, bijgevolg heeft dit geen invloed.

Contact

Hoe kan ik contact opnemen met Arval?

Om u zo snel en efficiënt mogelijk te helpen, raden we u aan om ons contactformulier in te vullen. Dit telt ons in staat uw vraag grondig te bekijken en indien nodig contact op te nemen. Er wordt een ticket aangemaakt om je vraag nauwgezet te kunnen opvolgen.

Indien u een vraag of probleem heeft met het thuislaadstation is het raadzaam de leverancier van het laadstation rechtstreeks te contacteren. Voor problemen met het laadstation zijn zij vaak beter in staat het op te lossen.

Voor dringende zaken zoals diefstal of verlies van de laadpas of smart cable kunt u contact opnemen met Arval Driver Care via drivercare@arval.be of bel naar +32 2 240 01 99.

  

Niet gevonden wat u zocht?
Meer informatie nodig?

Waarom kiest u voor Arval?

Betrouwbare leasing partner

Met meer dan 100.000 auto’s zijn we de grootste leasingmaatschappij in België.

Daarnaast zijn we ook dochteronderneming van BNP Paribas Fortis.

Gemoedsrust

Wij zorgen voor de bestelling, alle diensten en zelfs de terugname van de voertuigen.

U kunt met een gerust hart de baan op.

Volledig dienstenpakket inbegrepen

Afhankelijk van uw noden, hebben we reeds de meest gangbare diensten in de prijs inbegrepen.

De uiteindelijke dienstenkeuze ligt bij u.

Arval Driving Experience tot uw beschikking

Een toegewijd team van professionals staat tot uw dienst voor al uw vragen.