Altstadt ZüriTourismus

Onze World Mobility Tour: Zürich, de stad met een hoge levenskwaliteit

Mobility Observatory 27 Jan 2022

De volgende halte van onze World Mobility Tour is de stad Zürich, waarvan vaak wordt gezegd dat de inwoners een zeer hoge levenskwaliteit hebben. In ons gesprek met Anna Schindler, directeur van het Bureau voor Stadsontwikkeling van de stad Zürich, komen we meer te weten over alle aspecten en de strategie van deze stad met betrekking tot het mobiliteitsthema.

Zürich bekleedt een unieke positie in Zwitserland. Het is de grootste stad van het land, ze herbergt een internationaal gerenommeerd financieel centrum en is het middelpunt van een economische regio. Zürich is de hoofdstad van het gelijknamige kanton en het centrum van een aantal regio's, die samen zo'n 1,9 miljoen inwoners tellen. De hoge normen op het gebied van wonen, werken en accommodatie worden regelmatig bevestigd in enquêtes van de plaatselijke bewoners, en Zürich staat steevast bovenaan op internationale ranglijsten van steden wat betreft levenskwaliteit.

Voornaamste cijfers van Zurich in een notendop

- Bevolking: 440.000 inwoners, plus 600.000 dagelijkse pendelaars

- Fietspaden in km: 807 km

- Tram: 14 tramlijnen verspreid over de stad met meer dan 171,9 kilometer aan tramsporen

- Bus: 14 busroutes in de stad

- Trolleybus: 6 lijnen en een totale trajectlengte van 54 km

Arval Mobility Observatory: Hoe is uw stad in de laatste tien jaar geëvolueerd?

Anna Schindler: We hebben een toename van de bevolking vastgesteld die resulteerde in een grotere verdichting, meer verkeer en meer verkeersopstoppingen. Meer mensen pendelen, meer mensen komen elke dag naar de stad. Ongeveer 480.000 personen werken elke dag in Zürich en daarbij komt nog het aantal studenten dat in de stad studeert. Zo komen we aan een aantal van 600.000 pendelaars naar Zürich per dag, in een stad met een bevolking van 440.000 personen.

Welke doelstellingen inzake milieueffecten en verkeersopstoppingen wilt u bereiken?

Wij willen ons concentreren op het openbaar vervoer en op aspecten zoals de bevolkingsgroei en de toegenomen vraag naar mobiliteit, die in de eerste plaats door het openbaar vervoersnetwerk moeten worden opgevangen. Om de verkeersuitdagingen aan te gaan met concrete maatregelen en duidelijke prioriteiten, lanceerde het Stadsbestuur in juni 2012 het stedelijk verkeersprogramma "Stadtverkehr 2025". Hier volgt een aantal doelstellingen die in dit programma worden vermeld:

 

  • Het percentage aan openbaar vervoer, voetgangers en fietsers binnen het totale verkeersvolume in de stad Zürich moet binnen 10 jaar met ten minste 10 procentpunten worden verhoogd

  • De beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer en het voetgangers- en fietsverkeer moeten worden verbeterd;

  • De totale capaciteit van het verkeersnet voor gemotoriseerd privévervoer zal niet worden verhoogd.

 

Zürich wil graag de netto-nuldoelstelling bereiken tegen 2040. We ontwikkelen een aantal initiatieven, zoals een snelheidsbeperking van 30 km/u op een aantal wegen in de stad, e-mobiliteit, e-bussen en e-vervoer.

Wat is de mobiliteitsmix waarmee dagelijks wordt gependeld?

Het openbaar vervoer is de populairste vervoerswijze en vertegenwoordigt 47% van de verplaatsingen binnen Zürich, fietsen zijn goed voor 9% en privéauto’s voor 9%.

50% van de gezinnen in Zürich heeft geen auto en van de gezinnen die er wel een hebben, gebruikt slechts 13% de auto regelmatig.

Wat zijn de verschillende oplossingen op het gebied van mobiliteit in Zürich?

Zürich heeft een modern openbaar vervoersnetwerk: trams, bussen, veerboten, voorstadstreinen en kabelspoorwegen vormen samen een uitgebreid en efficiënt aanbod van vervoersmogelijkheden. Ons openbaar vervoersnetwerk is echt goed en echt sterk.

Wij willen ook inspanningen blijven leveren voor het fietsgebruik. We moeten het privéverkeer en het zakelijk verkeer goed gebruiken en combineren, zodat het stadscentrum goed bereikbaar wordt, we onze netto nul-doelstelling halen en het verkeer duurzamer wordt.

In november 2020 ging de Vervoersautoriteit van Zürich (VBZ) een partnerschap aan met het mobiliteitsbedrijf ViaVan voor de lancering van "Pikmi". "Pikmi" is Zürichs eerste "on demand service” (dienst op aanvraag) voor openbaar vervoer. De minibusjes zijn elke avond beschikbaar tegen standaardprijzen voor openbaar vervoer. In het kader van het 18 maanden durende pilootproject biedt ViaVan van maandag tot zondag van 20.00 uur tot middernacht een gedeelde dienst op aanvraag aan om de huidige leemten in het openbaar vervoer op te vullen. Passagiers kunnen ritten boeken via de "Pikmi app" en betalen door een geldig openbaar vervoerbewijs te tonen aan de chauffeur. Passagiers kunnen de dienst gebruiken in combinatie met andere vormen van openbaar vervoer. Deze nieuwe dienst blijkt zeer succesvol te zijn en goed te werken.

Wat fietsen betreft, hebben we momenteel 807 km aan fietspaden in de stad.

In Zürich zijn er veel oplossingen voor gedeelde mobiliteit te vinden, zoals fiets- en autodelen. Wat oplossingen voor autodelen betreft, is één van de aanbieders Mobility, één van de oudste autodeelbedrijven in Europa, dat in 1997 is opgericht en in heel Zwitserland meer dan 1.540 standplaatsen exploiteert.

Hoe ondersteunt u de ontwikkeling van deze oplossingen op het gebied van infrastructuur?

We hebben een strategie om meer oplaadpunten te bouwen en ze toegankelijker te maken. Wij zijn van plan om in de toekomst meer te ontwikkelen; hoe en waar moet nog worden bepaald. Er is geen door de stad of het kanton ingevoerde regel over het aantal oplaadpunten in de privéruimte.

Wat fietsen betreft, hebben we het politieke doel om een 50 km lange fietssnelweg voor e-bikes aan te leggen.

Met de nieuwe strategie "Stadträume und Mobilität" willen wij de openbare ruimte aantrekkelijker maken voor voetgangers en verbeteringen doorvoeren voor het fietsverkeer. Momenteel is er veel gemengd verkeer met openbaar vervoer en fietsen op sommige rijstroken, wat problemen oplevert voor de veiligheid. Het is de bedoeling een ononderbroken, veilig netwerk van fietspaden in de stad te ontwikkelen.

Het Stadsbestuur heeft een strategie voor Smart City Zürich uitgestippeld om Zürich als een Smart City te positioneren. Wat is uw beleid omtrent open data? Hoe kan dit de stad helpen haar doelstellingen op het vlak van duurzaamheid te verwezenlijken?

Het is de bedoeling om standaard open te zijn, maar we hebben geen gecentraliseerde gegevens, elke afdeling beheert zijn eigen gegevens met zijn eigen beleid. In onze strategie Smart City Zürich bevorderen wij een betrouwbare en open gegevensinfrastructuur. Gegevens en informatie van het stadsbestuur die niet onder specifieke vertrouwelijkheidsbeperkingen vallen, worden ter beschikking gesteld van het publiek. Bij de behandeling van persoonsgegevens hebben gegevensbescherming en informationele zelfbeschikking de hoogste prioriteit.

Wij hebben een zeer goed voorbeeld op het gebied van mobiliteit. In onze Smart City-strategie hebben wij een innovatieprogramma ontwikkeld onder de naam "Innovation Fellowships". Dit programma biedt deskundigen van bedrijven of universiteiten de mogelijkheid hun expertise op het gebied van ICT en innovatie in te brengen. De "Fellows" werken gedurende zes tot twaalf maanden in het stadsbestuur. Op dit moment werkt het departement verkeer samen met een van deze fellows: zij werken samen aan gegevens die afkomstig zijn van verschillende aanbieders van mobiliteitsoplossingen en combineren deze gegevens met hun eigen gegevens. Zij voeren analyses uit om te begrijpen hoe mensen gebruik maken van deze micromobiliteitsdiensten, zoals e-scooters, e-fietsen en fietsdeeloplossingen. Zo kunnen ze begrijpen hoe deze mobiliteitsoplossingen in de stad moeten worden gereguleerd; wat ons ook in staat zal stellen een intelligent lichtsysteem te beheren dat tot minder verkeersopstoppingen zal leiden. Daar werken we aan.

Wat zijn uw plannen voor Mobility as a Service?

Twee jaar geleden werd een pilootproject gelanceerd met "YUMUV"; het consolideert bestaande stedelijke mobiliteitsopties zoals openbaar vervoer of gedeelde mobiliteitsoplossingen. Met "YUMUV" kunnen fietsers reizen plannen, tickets voor het openbaar vervoer kopen, e-bikes en e-scooters reserveren en betalen. Deze app is een realtime deur-tot-deur reisplanner met multimodale aanbevelingen voor single-mode en intermodale reizen. Het is ontstaan uit een nauwe samenwerking tussen Trafi, de Zwitserse federale spoorwegen SBB CFF FFS, en de exploitanten voor openbaar vervoer van Verkehrsbetriebe Zürich, Basler Verkehrs-Betriebe BVB, en BERNMOBIL.

Ziet u na de COVID-19-pandemie enige verandering in het mobiliteitsgedrag van de inwoners van Zürich?

We hebben vastgesteld dat het gebruik van de fiets en de personenauto is toegenomen ten koste van het openbaar vervoer.

Dat is inderdaad een algemene trend in alle Europese landen. Hoe ziet u de mobiliteit in de komende 10 jaar evolueren?

We zullen zeker de snelheid van 30 km/u op binnenstedelijke wegen verhogen. Wij zullen werken aan een veiliger fietsgebruik in de stad en aan een veilig fiets- en voetgangersnetwerk.

Tot slot, wat zijn de voordelen van uw succes als Smart City? Wat zijn de belangrijkste componenten voor een stad om deze status te bereiken?

De belangrijkste component is verbinden en dat is ook waar onze Smart-strategie om draait. "Smart" betekent mensen, organisaties of infrastructuren op zodanige wijze met elkaar verbinden dat een sociale, ecologische of economische meerwaarde wordt gecreëerd.

Wij werken aan een groot digitaliseringsprogramma voor openbare diensten en in het stadsbestuur, maar dat is slechts een middel om dit doel te bereiken. Wij willen echt gebruik maken van alle technische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, levering en huisvesting met het oog op betere resultaten.

Lees meer Toon minder